Skitserne til Ny Hovedgade i Rønde på Djursland kommer bag på den lokale landboforening. Forslaget forhindrer områdets landmænd i at komme gennem hovedgaden med deres landbrugsmaskiner, men sender dem ud på en 12 kilometer lang omvej ad smalle veje med dårligt udsyn og ingen vigemuligheder.
I sidste måned godkendte Natur-, teknik og miljøudvalget i Syddjurs Kommune et skitseforslag af Rønde Hovedgade. Forslaget lægger op til et mere grønt bymiljø i Rønde, men det sker på bekostning af områdets landmænd, som ikke længere kan passere hovedgaden med deres landbrugsmaskiner, når de skal passe deres arealer, da vejbredden bliver indskrænket betragteligt. I stedet har de fået vist en omvej på godt 12 kilometer.
En strækning med livlig bustrafik, hvor de smalle veje gør, at bus og landbrugsmaskiner ikke kan passere hinanden. Samtidig er der på strækningen ingen vigemuligheder, så bagvedliggende bilister må derfor køre bag landbrugsmaskinerne i samtlige af de 12 kilometer uegnede veje, skriver Djursland Landboforening i en pressemeddelelse.
Godkendelsen af skitserne kommer bag på Hans Gæmelke, formand for Djursland Landboforening. Landboforeningen har ellers været i dialog med Syddjurs Kommune og påpeget nødvendigheden af, at områdets landmænd har brug for en kørebredde på 4,5 meter for at kunne passere med landbrugsmaskinerne.
- Vi undrer os over, at landbrugskøretøjer slet ikke er nævnt i skitseforslaget – særligt efter vi har haft en dialog om de nødvendige vejbredder for områdets landmænd. Vi har oplyst kommunen om, at maskinerne har en samlet køretøjsbredde på 4,5 meter, men vi kan nu se, at der imidlertid er planlagt en vejbredde gennem Rønde på 3,2 meter samt overkørbare brosten på 0,3 meter på krydsningsheller. Jeg vil gerne opfordre kommunen til, at projektet rettes til med de nødvendige vejbredder allerede nu – og landboforeningen bidrager gerne til det praktiske kendskab, lyder det fra Hans Gæmelke.
Omvejen er ikke egnet til landbrugsmaskiner
Peter Helbo og Jan Andersen bliver begge berørt betragteligt, hvis skitserne af moderniseringen af Rønde bliver en realitet. De driver i fællesskab Agro Pj I/S, hvor den ene ejendom har til huse i Følle, hvorimod den anden ligger i Bjødstrup. Landmændene bruger således hovedvejen gennem Rønde, når de skal passe deres landbrugsarealer under høst og såning.
- Det er som sådan ikke de 12 kilometer ekstra omvej, som er problemet. Problemet er, at den vej ikke er egnet til landbrugsmaskiner. Der er ingen vigeplads, hvor vi kan holde ind, så vi kan lade bilister passere. Vejen er smal og med dårlig sigtbarhed på grund af de mange sving, og der er både busser og cyklister at tage hensyn til – det er simpelthen for farligt, forklarer de.
- Vi forsøger altid at tage mest muligt hensyn, når vi kommer med maskinerne. Gennem Rønde tager det maksimalt syv minutter at passere, hvorimod vi med den nye omvej kommer til at genere flere på en længere strækning. Det er uholdbart, forklarer Peter Helbo.
Den 7. november bliver skitserne præsenteret på Kulturhotellet i Rønde, og Peter Helbo og Jan Andersen opfordrer til, at alle berørte parter møder op for at få en dialog med Syddjurs Kommune.
- Vi kan sagtens forstå, at man ønsker en grønnere bymidte, men kunne vi ikke i fællesskab lave et forslag, hvor der er plads til os alle. Også de landmænd, som ønsker at passe deres forretning, lyder det fra Peter Helbo og Jan Andersen.
Eksklusion af borgere
Byfornyelsespunktet blev vedtaget med overvejende flertal i Natur-, teknik og miljøudvalget.
Dog var næstformanden i det politiske udvalg Jørgen Ivar Brus Mikkelsen (V) imod.
- Det er ikke, fordi vi er imod byfornyelsen – den er tiltrængt, specielt i hovedgaden. Men at ekskludere en gruppe borgere på den her måde er simpelthen ikke i orden. Man skal behandle folk ordentligt. I byfornyelsen har man eksempelvis talt om at tage hensyn til de berørte grupper, men det sker ikke. Et stort politisk flertal ignorerer det, og det er ikke sundt for samfundet. siger han til Effektivt Landbrug.