Grovvarevirksomhed udskifter diesel-trucks med el-trucks

Som et led i en mere bæredygtig kørsel er grovvareselskabet Danish Agro begyndt at udskifte sine diesel-trucks med el-trucks. De to første er netop leveret og vil den kommende tid blive testet af to af Danish Agros chauffører.

Grovvareselskabet Danish Agro leverer hver dag varer til de danske landmænd, hvor en del transporteres i selskabets 21 varetursbiler med tilhørende trucks til aflæsning af varerne fra lastbilen. To af disse kører nu på el.

- Der er en betydelig miljømæssig fordel ved de nye el-trucks, idet de modsat de dieseldrevne trucks ikke udleder CO2. At vi nu investerer i to af disse el-trucks er endnu et lille skridt på vejen mod mere bæredygtig kørsel, fortæller Logistikdirektør i Danish Agro, Jens Toft.

- Der er også fordele for de medarbejdere, der skal betjene de nye el-trucks, da de er yderst lydsvage i forhold til andre trucks. Eftersom el-trucks ikke har en motor, betyder det samtidig færre vibrationer og en mere rolig kørsel for føreren, uddyber Jens Toft som en yderligere fordel ved at investere i de nye trucks.

Batteri til to timers arbejde

Danish Agros el-trucks er af mærket MOFFETT fra SAWO A/S, hvor batteriet på en fuld opladning tillader trucken at arbejde i cirka to timer.

El-trucks er lige så kraftfulde at arbejde med som de dieseldrevne trucks, og de kan arbejde i al slags vejr og ned til minus 20 grader. Dog er der praktiske hensyn at tage i investeringen af dem:

- De to el-trucks, vi netop har modtaget, er nogle af de første, der er leveret til landet, og vi glæder os til at teste funktionaliteten af dem den kommende tid. Samtidig er der også praktiske hensyn at tage i forhold til for eksempel ladestandere. Vi har en forhåbning om, at det i fremtiden bliver muligt at oplade el-truckene direkte på lastbilen, fortæller Jens Toft.

- Vores chauffører er meget positive over for dette nye tiltag. Nu skal vi teste de nye el-trucks og se hvordan de fungerer i vores arbejde med at læsse varer af til vores kunder i landbruget, og så er håbet, at vi senere kan få leveret el-trucks til vores øvrige varetursbiler, slutter Jens Toft.

Læs også