Agrarøkonom fra Agroskolen på podiet
Peter Madsen, uddannet Agrarøkonom fra Agroskolen i Herning har netop vundet en flot delt 2. plads i dette års kapløb om Agrarøkonomprisen. En pris som uddeles til nytænkende og vidtrækkende hovedopgave-skrivere.
I sommers blev Peter Madsen fra Thyholm færdig som Agrarøkonom. Han havde ingen idé om, at hans underviser Birger Rasmussen indsendte hans hovedopgave til konkurrencen om årets Agrarøkonompris, og blev derfor noget chokeret, da hanblev ringet op af Det Kongelige Danske Landhusholdningsselskab.
De fortalte, at han var én af i alt tre vindere af prisen.
-Jeg blev meget overrasket - men glad. Det er da lidt stort, at ens arbejde bliver anerkendt på den måde, sagde en stolt og glad Peter Madsen efter prisoverrækkelsen.
Peters underviser, Birger Rasmussen, er ikke helt så overrasket over prisen og påpeger: - Den tilgang vi anvender på Agrarøkonomen, hvor eleverne arbejder problemorienteret og med konstant fokus på udvikling gør, at vi får nogle meget selvstændige ledere – der virkelig forstår at forandre landbrugets fremtid. Det er opgaven et tydeligt tegn på.
Peter fik en flot anden plads for sin opgave, og var derfor på Københavns Universitet for at få overrakt den flotte pris af Torben A. Petersen fra Nordea, Frederik Lüttichau fra Det Kongelige Danske Landhusholdningsselskab og Martin Merrild fra Landbrug & fødevarer.
Hundahl –udvikling og nytænkning
Peter forklarer om opgaven:
- For mig har det været vigtigt at lave en opgave, der har taget udgangspunkt i en af virksomhedens konkrete udfordringer, nemlig Have-og parkafdelingen. Ledelsen hos J. Hundahl havde et brændende ønske om, at sætte spotlight på netop den afdeling, og det gjorde jeg, fordi den trængte til et særligt strategisk og økonomisk løft,hvis afdelingen skulle bevares. Ligeledes var det nødvendigt at kigge på virksomhedens evne til at nytænke afsætningskanaler og produkter, samt at revurdere markedsføringsstrategien, som pludselig skulle rettes mod nye kundesegmenter, og via andre kanaler.
Det Peter har lært Hundahl er, at succes kræver udvikling – og det kræver nytænkning af ”plejer”. Derfor er han glad og stolt over,at J. Hundahl allerede nu efterlever nogle af de anbefalinger, hans opgave konkluderede: eksempelvis er der er blevet ansat en afdelingsleder med ansvar for udvikling. Samtidiger de begyndt at fortælle de gode historier fra hele virksomheden på de sociale medier – begge dele noget, som Peter har konkluderet.
På Agroskolen er de stolte over Peters flotte pris og ikke mindst hans resultater i opgaven, og ser frem til at følge Peters og Hundahls udvikling fremadrettet.