Øget fokus på bremser og vægt

Kontroller afslører jævnligt dårlige bremser på landbrugsmaskiner, entreprenørmaskiner og lastbiler.

TRAFIKSIKKERHED I høsten har der været kontrol af både bremser og vægt på landbrugskøretøjer rundt om i landet. Ved kontrol af bremser var der fejl på halvdelen.

- Derfor er der ingen tvivl om, at det er et område, der også vil være i fokus i fremtiden, fortæller maskinkonsulent Erik Nissen og fortsætter:

- Den største fejlkilde til dårlige bremser på de vogne, der bruges i landbruget, er manglende smøring og justering.

- Få smurt de enkelte dele og kontroller, at alle bremsenøgler arbejder, når bremsen aktiveres. Derefter skal vognen på en bremsetester, enten hos den lokale maskinforhandler eller i en synshal til lastbiler. Alle bremsetestere kan teste tomme vogne.

Lovbefalede glatførerskilte

Det er vigtigt at advare bilister mod risikoen for glatte veje ved eksempelvis høst af majs og kartofler.

Med de lovbefalede glatførerskilte kan man forebygge både ulykker og negativ opmærksomhed. Man skal benytte advarselstavle nr. 31 og opstille den 150-250 meter før det forurenede sted.

- Ansvaret for uheld under kørsel påhviler maskinføreren (maskinstationen). Ansvaret for uheld efter kørsel påhviler både landmand og maskinstation. Lav derfor klare aftaler om, hvem der rengør vejen efter endt arbejde, opfordrer Erik Nissen.

Ekstra tjek i den mørke tid

Vi nærmer os den mørke tid, og inden man kører ud på vejene, skal man huske at kontrollere lys, spejle, reflekser og redskabets placering.

Med en 5-furet vendeplov i liften er bagaksel belastningen mellem 9 og 10 tons. Det er de fleste traktorer med +200 hk typegodkendt til. Men gælder det også din traktor?

Det er ikke tilladt at køre på vejen med mere end 10 tons på bagakslen. Så hvis man har integreret pakker på eller kører med en 6-furet plov, er bagaksel belastningen helt sikkert højere end 10 tons. I de tilfælde skal landhjulet bruges ved vejtransport.

jhal

Læs også