Skal man rundt på Merkurvej i Brørup og se hele Nordisk Dæk Import (NDI) imponerende hovedlager og hovedadministration, er det en god idé at have gode travesko på.

75.000 kvadratmeter under tag udgør blandt andet firmaets centrallager for dæk og fælge, administration, konferencefaciliteter, logistik til virksomhedens aktiviteter i både ind- og udland, produktion af regummierede dæk (Euroband), værksted for reparation og produktion af fælge samt NDIs lokale Super Dæk Service-detailafdeling.

To en halv millioner dæk sælger globalt hvert år, og NDI råder over 18 hovedlager strategisk placeret rundt i henholdsvis Danmark, Norge, Sverige og Finland, der distribuerer dæk og fælge til engroskunder samt de mere end 60 Super Dæk Service-detailafdelinger, som er et datterselskab af NDI.

Det hele startede for 46 år siden i en garage i Holstebro. Det var i 1970, hvor firmaets stifter og bestyrelsesformand, Benny Kristensen, solgte dæk fra privaten samtidig med, at han var konstabel i hæren, men allerede årets efter stiftede Benny Kristensen selskabet Holstebro Dæk Lager, og det blev han fuldtidsjob lige siden.

I 1977 flyttede firmaet til Merkurvej i Brørup og ændrede navn til Nordisk Dæk Import A/S.

Kendte dæk importeres

NDI importerer omkring 30 forskellige dækmærker til landbrug- og entreprenørmaskiner, lastbiler, busser og personvogne.

På landbrugssiden importeres det kendte Alliance-dæk til alle slags landbrugsmaskiner, traktorer, mejetærskere, skovmaskiner, sprøjtehjul med videre.

Alliance-dækket blev kendt i 2012 for introduktionen af AgriFlex IF-dækket, der tåler 20 procent mere belastning ved samme lufttryk end andre dæk og i efteråret 2013 lancerede Alliance endnu et nyt AgriFlex IF-dæk, som tåler 40 procent mere belastning ved samme dæktryk.

Nyt liv til gamle dæk

Datterselskabet, Euroband A/S, har produceret regummierede dæk siden 1979. Selskabet er Danmarks største producent af regummierede dæk til landbrugs- og entreprenørmaskiner, lastbiler og busser.

Produktionskapaciteten hos Euroband er 30.000 dæk årligt, og der produceres efter koldbaneprincippet, hvor slidbanen vulkaniseres den afraspede karkasse.

Ideen bag regummierede dæk er at spare kunden for penge til et nyt dæk, ligesom miljøet bliver sparet ved at genbruge dækkets karkasse og vulkanisere en ny slidbane på dækket.

Gamle dæk får et røntgeneftersyn i dækscanneren, før de bliver regummieret. Det betyder blandt andet at dækscanneren finder fejl og mangler på karkassen og de skader, scanneren finder udbedres før, dækket regummieres igen.

Dækkene bliver godkendt i dækscanneren og høvlet til og får en ny slidbane, og for at sikre dækkets holdbarhed vulkaniseres det ved et tryk og på 105 grader.

Hjulløsningerne efter kundens behov

Siden 1975 har NDI haft egen produktion af fælge og tvillinghjul. Fælge bliver produceret og tilpasset, efter ønske fra kunden og NDI kan levere fælge helt ned til 15 tommer og til de største entreprenørfælge.

Enhver form for reparation af fælge/vedligeholdelse sker på eget smedeværksted, der beskæftiger omkring 30 medarbejdere. Smedeværkstedet producerer AP+ og DUO-FIXX-tvillinghjul fra 24 til 54 tommer, og alle fælgene leveres i kundens ønsket farve tilpasset den enkelte maskintype.

Alle komponenterne til produktionen af fælge og tvillinghjul leveres fra forskellige fabrikker rundt omkring i Europa. NDI har selv laserskærer, malekabine med videre til at færdiggøre produktionen af fælge og tvillinghjul efter kundens ønske.

Faktaboks:

Navn: Nordisk Dæk Import A/S (NDI)

Omsætning: 2,1 milliarder kroner, (20 procent er landbrugsrelateret)

Medarbejdere: 870

Super Dæk Service afdelinger: 60

Datterselskaber: Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Kina

(Franchisering i Norge, Sverige og Finland med egne serviceværksteder)

Stiftet: 1970 i Holstebro

Ejerform: Familieejet

Bestyrelsesformand: Benny Kristensen

Administrerende direktør: René Kristensen