Men hvad nu hvis man ikke er IT-minded og man har det bedst med at tale med mennesker i stedet for systemer? Det har Landbrugsrådgivning Syd svar på.

-Der er ingen tvivl om at E-arkiv og Summax er smart for mange. Men hvis du som kunde IKKE syntes det, ja så skal det da ikke være din rådgiver, som tvinger dig ind i systemet.

Det slår revisor Jens Erik Nørgaard fast. Han har arbejdet med Summax og E-arkiv siden starten og er begejstret for systemet. Men det er kundens behov, som er i fokus, ikke rådgiverens. Derfor vil LRS ikke trække et IT-system ned over hovedet på kunderne.

- Vi kan godt liste alle fordelene ved Summax op, men vi vrider ikke armen om på dig, og det koster ikke ekstra. Vi har superbrugere og eksperter i Summax. Men vi har også regnskabsmedarbejdere, der sagtens kan lave dit regnskab, som du plejer at få det lavet, forklarer revisoren, der er kontorleder hos LRS i Vejle og Ry.

Men når det er sagt, så kan regnskabsmanden ikke lade være med at reklamere lidt med Summax.

- Du og din rådgiver kan altid finde dine bilag på skærmen, uanset om du er ude eller hjemme. Og man kan betale fakturaer og bogføre i samme arbejdsgang. Det er smart. Men hvis ikke kunden syntes det er smart, så er vi lige vidt, siger revisoren.

Jens Erik Nørgaard kan dog ikke garantere, at regnskabet bliver billigere af at have Summax. Men til gengæld garanterer han at regnskabet ikke bliver dyrere ved at blive i det gamle system med kassebogen. Han slutter af med en opfordring:

- Du kan komme ind med dine bilag i en plasticpose, ordnet efter kontoudtog, via mails, konto-kig, taste bilagene i Ø-90 online eller Summax. Uanset system skal kunden føle sig tryg, det er vores fornemmeste opgave som rådgiver.