Friland på charmeoffensiv i Sverige
Friland var i denne uge i Sverige som en del af et dansk erhvervsfremstød med fokus på økologi i broderlandet.
Friland er en eksportsucces. To tredjedele af den 350 mio. kr. store omsætning kommer fra eksport, og verdens største økologiske kødproducent har godt fat i lande som Frankrig og Tyskland. Til gengæld kniber det med vores naboland Sverige.
- Sverige ikke et særlig stort marked for os i dag. Vi sælger i øjeblikket meget lidt økologisk svinekød i Sverige og eksporterer intet Frilandsgris®. Netop derfor er det vigtigt for os at vise, hvad vi kan, siger Frilands direktør Henrik Biilmann, der var i Sverige sammen med Tulip og Danish Crown.
- På den måde viser vi både vores bredde i Danish Crown-koncernen, men kan samtidig også fortælle historien om, at ja, vi er en koncern, men vi er også tre forskellige selskaber, siger Henrik Biilmann.
Den historie fik Henrik Biilmann blandt andet lov til at fortælle til kronprins Frederik og Sveriges kronprinsesse Victoria, da de besøgte Friland/Tulip/Danish Crown-standen sammen med Landbrug & Fødevarers direktør Karen Hækkerup samt miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
- Både kronprins Frederik og kronprinsesse Victoria var meget interesserede i økologien, og kronprinsesse Victoria spurgte blandt andet ind til, hvordan man også i den økologiske produktion tænker i mere bæredygtige løsninger, fortæller Henrik Biilmann og erklærer sig tilfreds med erhvervsfremstødet i Sverige.
- Det handler jo meget om netværk og at få snakket med eksisterende og mulige kunder, og det var der gode muligheder for, siger han.