Forsikringsmægler: Husk opsigelsesfristen

Det er vigtigt at være opmærksom på opsigelsesfristen, hvis man overvejer at hente nye forsikringstilbud, påpeger man hos Agri Nord

Når en femårig landbrugsforsikringsaftale ophører – og landmanden ønsker at indhente nye tilbud – er det vigtigt, at der er tale om samme grundlag. Det vil sige, at selskaberne skal have de samme risikooplysninger for at gøre tilbuddene sammenlignelige.

Sådan lyder det fra Agri Nord Forsikringsmægling, hvor man ofte oplever situationer, hvor landmænd i første omgang selv hente tilbud – uden at der er fremsendt tilbudsmateriale til selskaberne. Udgangspunktet har blot været, at de nye tilbud skal være med samme dækninger som i nuværende selskab.

- Herved risikerer de, at der ikke tages højde for de behov, der er på nuværende tidspunkt, ligesom de ikke får belyst alle de nye forsikringsdækninger selskaberne kan tilbyde nu i forhold til for fem år siden, siger forsikringsmægler Steve Møller Madsen.

Svært at sammenligne

- Når de forskellige tilbud modtages, føles det derfor meget vanskeligt at foretage en sammenligning, hvorefter vi bliver kontaktet, oplyser Steve Møller Madsen, der tilføjer:

- Det resultat, vi oftest møder, er forsikringstilbud, der er usammenlignelige på grund af forskellige dækninger. Når vi kommer i sådanne situationer, medfører det ofte, at vi må indhente nye tilbud, for at få alle relevante behov dækket, forklarer han.

Han peger på, at det betyder dobbeltarbejde for både landmanden, selskab og rådgiver:

- Ved at indhente sammenlignelige tilbud sikrer landmanden, at der opnås de relevante- og tidssvarende dækninger – ofte til en bedre præmie end han selv vil kunne opnå.

En anden ting, det ifølge Steve Møller Madsen er vigtigt at være opmærksom på, er opsigelsesfristen.

De fleste selskaber har tre måneders opsigelsesfrist til hovedforfaldsdagen. Det betyder, at forsikringsselskabet skal have modtaget en skriftlig opsigelse senest den 30. september såfremt aftaleperioden udløber ved årsskiftet.

Læs også