Det er vigtigt at være opmærksom på opsigelsesfristen, hvis man overvejer at hente nye forsikringstilbud, påpeger man hos Agri Nord
Når en femårig landbrugsforsikringsaftale ophører – og landmanden
ønsker at indhente nye tilbud – er det vigtigt, at der er tale om samme
grundlag. Det vil sige, at selskaberne skal have de samme risikooplysninger for
at gøre tilbuddene sammenlignelige.
Sådan lyder det fra Agri Nord Forsikringsmægling, hvor man
ofte oplever situationer, hvor landmænd i første omgang selv hente tilbud –
uden at der er fremsendt tilbudsmateriale til selskaberne. Udgangspunktet har
blot været, at de nye tilbud skal være med samme dækninger som i nuværende
selskab.
- Herved risikerer de, at der ikke tages højde for de
behov, der er på nuværende tidspunkt, ligesom de ikke får belyst alle de nye
forsikringsdækninger selskaberne kan tilbyde nu i forhold til for fem år siden,
siger forsikringsmægler Steve Møller Madsen.
Svært at sammenligne
- Når de forskellige tilbud modtages, føles det derfor meget
vanskeligt at foretage en sammenligning, hvorefter vi bliver kontaktet, oplyser
Steve Møller Madsen, der tilføjer:
- Det resultat, vi oftest møder, er forsikringstilbud, der
er usammenlignelige på grund af forskellige dækninger. Når vi kommer i sådanne
situationer, medfører det ofte, at vi må indhente nye tilbud, for at få alle
relevante behov dækket, forklarer han.
Han peger på, at det betyder dobbeltarbejde for både
landmanden, selskab og rådgiver:
- Ved at indhente sammenlignelige tilbud sikrer
landmanden, at der opnås de relevante- og tidssvarende dækninger – ofte til en
bedre præmie end han selv vil kunne opnå.
En anden ting, det ifølge Steve Møller Madsen er vigtigt
at være opmærksom på, er opsigelsesfristen.
De fleste selskaber har tre måneders opsigelsesfrist til
hovedforfaldsdagen. Det betyder, at forsikringsselskabet skal have modtaget en
skriftlig opsigelse senest den 30. september såfremt aftaleperioden udløber ved
årsskiftet.