Kalvene kommer under Fødevarestyrelsens lup

Kalvedødeligheden er stagneret ved otte procent. Derfor iværksætter Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne i besætninger med høj dødelighed.

Kalvedødeligheden er stagneret ved otte procent. Derfor sætter Fødevarestyrelsen gang i en kontrolkampagne i besætninger med høj kalvedødelighed, som skal bidrage til at rykke nærmere målet på 5,5 procent.

- Vores formål med kampagnen er at kontrollere og vejlede om blandt andet opstaldning, pasning og mælketildeling, og vi håber på den måde at gøre besætningsejeren mere bevidst om vigtigheden af gode rutiner omkring kalvepasningen, forklarer projektleder for kampagnen Tanja Romppanen Marcussen.

Hun tilføjer, at målet er at bidrage til branchens egen indsats for at sænke kalvedødeligheden til 5,5 procent frem til 2018.

- Samtidigt vil resultaterne give os en indikation på, om der er en sammenhæng mellem kalvedødelighed og områder som kælvningsbokse (enkelt eller fælles), opstaldningsform (udendørs eller indendørs) og alder ved flytning fra enkeltboks til fællesboks, fortæller hun.

Som et led i kampagnen har Fødevarestyrelsen produceret en video med råd og vejledning om optimal pasning af kalvene. Videoen kan ses på Landbrugsinfo.dk.

Læs også