Kalvedødeligheden er stagneret ved otte procent. Derfor iværksætter Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne i besætninger med høj dødelighed.
Kalvedødeligheden er stagneret ved otte procent. Derfor sætter
Fødevarestyrelsen gang i en kontrolkampagne i besætninger med høj
kalvedødelighed, som skal bidrage til at rykke nærmere målet på 5,5 procent.
- Vores formål med kampagnen er at kontrollere og vejlede om
blandt andet opstaldning, pasning og mælketildeling, og vi håber på den måde at
gøre besætningsejeren mere bevidst om vigtigheden af gode rutiner omkring
kalvepasningen, forklarer projektleder for kampagnen Tanja Romppanen Marcussen.
Hun tilføjer, at målet er at bidrage til branchens egen indsats
for at sænke kalvedødeligheden til 5,5 procent frem til 2018.
- Samtidigt vil resultaterne give os en indikation på, om der er
en sammenhæng mellem kalvedødelighed og områder som kælvningsbokse (enkelt
eller fælles), opstaldningsform (udendørs eller indendørs) og alder ved
flytning fra enkeltboks til fællesboks, fortæller hun.
Som et led i kampagnen har Fødevarestyrelsen produceret en video
med råd og vejledning om optimal pasning af kalvene. Videoen kan ses på
Landbrugsinfo.dk.