Afdæmpet forventning til en højere hastighed
Regeringen har et forslag om en højere traktorhastighed i høring, men fynsk formand har ikke høje forventninger
- Det er da udmærket, at hastigheden sættes op til 40 kilometer i timen. Det kan jo øge trafikafviklingen, når landbrugsmaskinerne må køre hurtigere på offentlig vej, og det er jo til fordel for den øvrige trafik, siger Jørgen Jørgensen fra Hjadstrup Maskinstation, der er formand for Danske Maskinstationer & Entreprenører Fyn.
Han peger blandt andet på, at traktorerne jo allerede er konstrueret til at køre i den hastighed. Alligevel udviser formanden ikke overvældende begejstring for lovforslaget.
- Jeg er lidt ambivalent i forhold til, om jeg glæder mig til den højere traktorhastighed. Vi skal i hvert fald ikke glæde os for tidligt, for der er en hel masse krav i spil, hvis forslaget gennemføres, forklarer Jørgen Jørgensen.
Begrænset fordel ved øget fartgrænse
Der har i landbruget umiddelbart ikke været den store fokus på regeringens lovforslag, der nu er i høring frem til den 23. november.
Ifølge Jørgen Jørgensen er det politikere, der har valgt at fokusere på en øget hastighed, imens man i landbrugets Færdselsgruppe har haft et langt større ønske om ændring af de vægtgrænser, der er gældende, når det drejer sig om kørsel med tunge gyllevogne og bæltekøretøjer på landevejen. Et område der i hverdagen er af langt større betydning end en øget hastighed.
- Vi er da tilfredse med, at politikerne har taget det med hastigheden op, men vi skal i landbruget nok ikke skrue forventningerne for højt op, siger Jørgen Jørgensen, der hentyder til, at fordelene ved gennemførelse af lovforslaget nok vil blive begrænsede.
Han påpeger, at de i Færdselsgruppen nu arbejder på, at de krav, der må følge med den højere traktorhastighed, bliver så lempelige som muligt.
I forslaget til lov om ændring af færdselsloven bliver det foreslået, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.