Virksomheder må tænke nyt i Afrika

Der er mange eksportkroner at vinde i Afrika, viser nye tal, men danske virksomheder må tilpasse sortimentet, vurderer ekspert

Hvis danske virksomheder solgte varer i Afrika i samme omfang som deres europæiske konkurrenter, ville eksporten stige med syv milliarder kroner, viser nye tal fra DI og Industriens Fond.

Men skal danske virksomheder have succes i Afrika, er man nødt til at tænke nyt, vurderer landechef i Monitor Deloitte Nicolai Hesdorf, der rådgiver store virksomheder om, hvordan man skaber vækst.

- Det er helt naturligt, at danske virksomheder har Afrika i kikkerten, for de afrikanske lande er inde i en rivende udvikling. Lande som Kenya, Nigeria og Sydafrika forventer at kunne realisere en årlig BNP-vækst på mere end fem procent frem til 2030. Selv Etiopien, der tidligere lå i ruiner som følge af borgerkrig, kaldes i dag et vækstmirakel, siger han i en pressemeddelelse, hvori han tilføjer:

- Skal man som virksomhed erobre Afrika, skal man erobre de afrikanske byer, for det afrikanske marked består først og fremmest af megabyer. Hvor i byerne findes de købestærke forbrugere? Hvordan ser infrastrukturen ud? Hvad skal der til for få salgslogistikken effektivt på plads? De er de spørgsmål, man skal besvare. By for by, kvarter for kvarter.

Han vurderer samtidig, at mange danske virksomheder vil være tvunget til at tilpasse deres sortiment til det afrikanske marked.

Ifølge DI’s virksomhedspanel er at danske virksomheder ved at få øjnene op for eksportmulighederne i Afrika. 12 procent flere virksomheder end sidste år regner med at eksportere til Afrika om fem år.

Læs også