Bæredygtige dæk
Tendensen hos de store dækproducenter, der udstiller på Sima-landbrugsudstillingen i Paris er bæredygtighed i mere end én forstand.
FRA PARIS: Bæredygtige dæk er et af de helt store innovationer på dette års Sima-udstilling. Flere af verdens største dækproducenter fokuserer på bæredygtighed i mere end én forstand.
Bæredygtig produktion med reduceret CO2-udledning og dæk med stor bæreevne og et ultralavt dæktryk er den nye udfordring hos dækproducenterne.
Ud over stor bæreevne lancerer dækproducenterne også dæk med større trædeflade, effektivitet i transportsituationer og effektivitet i marken på samme tid. Lang holdbarhed og reduceret brændstofforbrug er ligeledes en del af dækmarkedet lige nu.
Flere lanceringer
Blandt andre Trelleborgs nye TM700 traktordæk er fuldstændig i tråd med tendenserne på dækmarkedet lige nu. På Sima-landbrugsudstillingen lancerede Trelleborg sit nye TM700 ProgressiveTraction-dæk, der er det første dæk i en helt ny BlueTire-serie, som er en del af Trelleborgs bæredygtighedsstrategi.
BlueTire-teknologien betød alene sidste år, at Trelleborg reducerede sit CO2-forbrug med hele 13.700 tons ved en produktion på 2.884 dæk.
TM700 ProgressiveTraction, model 520/70R38, bliver det første i rækken af i alt fem traktordæk i ProgressiveTraction-linjen.
Teknologien bag TM700
Der er tre væsentlige ting bag ProgressiveTraction-teknologien, som gør det nye til noget helt særligt.
Ifølge Trelleborg er dækkets greb helt unikt. Det skyldes en forbedret dobbeltforankret rille, der booster dækkets greb i underlaget.
Denne dobbeltforankring betyder færre vibrationer under kørsel, mindre slid og reduceret brændstofforbrug. Derudover er dækket selvrensende.
Ifølge Trelleborg har det nye ProgressiveTraction dæk en 17 procent højere trækkraft i forhold til standarddæk på markedet.
IF- og VF-teknologi
Alliance lancerede ligeledes nye dæk på SIMA-udstillingen. Alliances IF- og VF-teknologier er ifølge producenten bogstaveligt talt vejen frem i mark og på vej.
Dæk med IF-teknologi klarer i sammenligning med standardradialdæk 20 procent mere belastning ved samme dæktryk, mens VF-dæk bærer helt op til 40 procent mere belastning ved samme lave dæktryk, set i forhold til standardradialdæk.
Nyt PneuTrac fra Mitas
Allerede på Agritechnica-udstilling i 2013 i Hannover præsenterede Mitas et af deres bud på et fremtidigt dæk, PneuTrac-dækket, der er en kombination af et dæk og et bælte.
På SIMA-udstillingen i denne uge præsenterede Mitas så næste generation af det innovative PneuTrac-dæk.
Monteret på en CaseIH-traktor lancerede Mitas således en helt ny dimension af PneuTrac-dækket, 480/65 R28. Dækket findes ny i tre dimensioner.
Ifølge Mitas skal det nye dæk testes, før det går i serieproduktion, og producenten regner med, at der går yderligere to år.
Trædefladen på generation to er øget med intet mindre end 53 procent i forhold til standarddæk på markedet, viser foreløbige testresultater ifølge Mitas.
Sidestabiliteten er samtidig hele 167 procent højere sammenlignet med normale dæk.