Arla satser på Egypten

Der er potentiale for at anvende ejermælk i værdiforædlede produkter, konstaterer man hos Arla

Arla kan blive blandt de støre mejeriaktører i Egypten.

Mejerigiganten har således givet et ikke-bindende bud på op mod 100 procent af aktierne i det børsnoterede Arab Dairy Products Company, som har hovedsæde tæt på Kairo.

- Vores bud er ikke bindende, men bliver nu officielt, fordi Arab Dairy er børsnoteret. Selskabet ser ud til at passe godt til vores ambitioner i Egypten, og nu skal vi ned i detaljerne, før vi beslutter et egentligt køb, siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, som er ansvarlig for Arlas forretning i Mellemøsten og Afrika, i en pressemeddelelse.

Det interessante ved Arab Dairy er ifølge Arla, at selskabet har en stærk position i både detail og food service, hvilket passer godt med Arla’s fokus på netop disse salgskanaler. Købet kan give Arla en placering blandt de fem-seks største mejeriaktører i Egypten og en markedsandel på 13-15 procent i ostekategorierne. 

- Arab Dairy’s lokale produktion er baseret på rekombinering, hvor mælkepulver tilsættes vand og herefter forarbejdes til ost. Cirka 80 procent af mælkepulveret er importeret til Egypten. Så der er potentiale for at anvende ejermælk i værdiforædlede produkter, som vi kan afsætte på et marked i vækst, lyder det fra Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Arab Dairy havde i 2013 en omsætning på det, der svarer til 508 millioner kroner.

Læs også