Efterspørgslen på laktosefri mejeriprodukter er mere end fordoblet siden efteråret, lyder det fra Arla Foods
Arla satser på laktosefri produkter i år og næste år, og
vil forsøge at øge salget med 70 procent.
Baggrunden er, at der bliver solgt laktosefri mejeriprodukter
som aldrig før i Danmark. Ny tal fra Arla viser således, at det samlede danske
salg steg med 117 procent i 2013. Og siden efteråret er efterspørgslen mere end
fordoblet.
- Hos Arla har vi igennem en årrække været i tæt dialog
med mange laktoseintolerante forbrugere, og ved, at de i meget høj grad
efterspørger variation i sortimentet, sådan at de kan lave mad til sig selv og
deres børn på lige vilkår med danskere, der kan bruge mejeriprodukter uden
problemer. Som landets største producent af mejeriprodukter kan vi ikke sidde
det behov overhørig, siger direktør for Arlas danske marked Peter
Giørtz-Carlsen i en pressemeddelelse.
Arla Foods oplyser, at tal fra Sverige tyder på, at
efterspørgslen kan blive ved med at stige. I nabolandet solgte Arla 23.000 ton
laktosefri mejeriprodukter i 2013. Til sammenligning købte danskerne kun 3.400
ton sidste år.