Laktose-fri produkter hitter

Efterspørgslen på laktosefri mejeriprodukter er mere end fordoblet siden efteråret, lyder det fra Arla Foods

Arla satser på laktosefri produkter i år og næste år, og vil forsøge at øge salget med 70 procent.

Baggrunden er, at der bliver solgt laktosefri mejeriprodukter som aldrig før i Danmark. Ny tal fra Arla viser således, at det samlede danske salg steg med 117 procent i 2013. Og siden efteråret er efterspørgslen mere end fordoblet.

- Hos Arla har vi igennem en årrække været i tæt dialog med mange laktoseintolerante forbrugere, og ved, at de i meget høj grad efterspørger variation i sortimentet, sådan at de kan lave mad til sig selv og deres børn på lige vilkår med danskere, der kan bruge mejeriprodukter uden problemer. Som landets største producent af mejeriprodukter kan vi ikke sidde det behov overhørig, siger direktør for Arlas danske marked Peter Giørtz-Carlsen i en pressemeddelelse.

Arla Foods oplyser, at tal fra Sverige tyder på, at efterspørgslen kan blive ved med at stige. I nabolandet solgte Arla 23.000 ton laktosefri mejeriprodukter i 2013. Til sammenligning købte danskerne kun 3.400 ton sidste år.

Læs også