12,8 liter 6-cylinder MTU-motor trækker traktormærket ind i hidtil ukendt land med ny 11-serie
Kampen om kundernes gunst i den helt tunge traktorklasse
skærpes. Deutz-Fahr har således lanceret sin helt nye 11-serie på Agritechnica.
Der er tale om den hidtil største traktorserie fra mærket.
Modellerne fås i 350, 400 og 450 hk-stærke udgaver. Modelbetegnelserne bliver henholdsvis
11350, 11400 og 11450.
Topmodellen har et moment på 1.800 Nm ved 1.900 o/min, og
de 6-cylindrede motorer på 12,8 liter leveres af tyske MTU, der er ejet fælles
af Rolls-Royce og Daimler, forklarer Kristian Dalum, der er produktchef hos den
danske Deutz-Fahr-importør, HCP i Grindsted.
MTU er specialist i store dieselmotorer og lokaliseret i
tyske Friedrichshafen. De motorer, der leveres til den nye 11-serie, opfylder
alle Tier 4-kravene og kører på AdBlue-brændstof. Motor, transmission og
frontakslen er monteret i en rammekonstruktion.
Op til 60 km/t
Den trinløse TTV-transmissionen er en ZF Terramatic TMG 45, og på det tyske marked
vil maskinerne kunne leveres i udgaver, der forventes at kunne køre 50 eller
sandsynligvis 60 km/t, hvilket der muligvis åbnes op for i lovgivningen.
- Det betyder, at
traktorerne skal leveres med ABS-bremser, forklarer Christian Dalum, HCP, som
tilføjer, at traktorerne kører med permanent firehjulstræk.
De nye stortraktorer, der er udviklet i samarbejde med
Giugiaro Design, sættes i produktion i 2015.
- Vi vil kunne levere de første traktorer til det danske
marked sidst i 2015, forklarer salgschef hos HCP, Thomas Birkballe, der
tilføjer, at kabinen er firepunktsophængt og hydraulisk.
Løftes hydraulisk ved skarpe sving
11-serien kan leveres med verdens største traktordæk,
Michelins AxioBib RCI 50 med dimensionerne IF900/65R46.
Dækkene er så store, at traktorerne ved skarpe udsving
hydraulisk løftes i fronten for simpelthen at gøre plads til dækkene.
Liftkapaciteten er
på 12 tons.