Økologer kører kødkampagne
En ny landsdækkende kampagne fra Økologisk Landsforening skal inspirere forbrugerne til at bruge økologisk kød i madlavningen
I næste uge og nogle uger frem vil Økologisk Landsforening køre en kampagne – blandt andet i dagligvarebutikker – for at få forbrugerne til at putte økologisk oksekød i kødgryderne.
Et af kampagnens budskaber er, at man får kød fra køer, der har været på græs, hvis man køber økologisk.
- Hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk oksekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske køer er sikre på at komme ud på græs, lyder det fra projektleder i Økologisk Landsforening Birgitte Jørgensen.
Ifølge foreningen viser undersøgelser, at kød fra økologiske tyrekalve på græs eksempelvis har en sundere fedtsyresammensætning end kød fra ikke-økologiske kalve.
- Det hænger direkte sammen med, at dyrene har været på græs, konstaterer man fra Økologisk Landsforenings side.
Langt det meste økologiske oksekød, man finder i butikkernes kølediske, kommer fra malkekøer.