L&F's økologichef finder det positivt, at regeringen vil rydde op i de mange forbrugermærker.
Der er alt for
mange forbrugermærker, og det er forvirrende.
Det mener
regeringen, der i denne uge har bedt Forbrugerrådet om at gennemgå de mange
mærker, der blandt andet inkluderer flere forskellige øko-mærker. På
forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag, kan man blandt
andet i deres mærkningsguide finde hele 16 forskellige øko-mærker.
Gennemgangen af
mærkerne sker op til, at regeringen inden for få uger ventes at præsentere en
forbrugerlovpakke.
Hos Landbrug
& Fødevarer hilser teamleder for Økologi, Kirsten Lund Jensen, regeringens
planer om at luge ud i de mange mærker for velkommen.
- Der er mange
mærker, og det kan godt være forvirrende. Det er fint, at der nu bliver kigget
på det, og man får lavet en screening over, hvilke mærker det er, som dækker
over hvad, siger hun, og forklarer, at hun hellere ser få stærke mærker frem
for de mange forskellige mærker, som man har i dag.
Sæt fokus på EU-mærke
Hun opfordrer
samtidig også til, at der sat mere fokus på nogle enkelte af mærkerne, som i
dag ikke er så kendte. Nok er det røde danske økologimærke blevet meget kendt
herhjemme, men der findes andre mærker, som blandt andet EU’s grønne
økologimærke, som er værd at få gjort kendt, så forbrugerne ikke skal lære alle
de forskellige landes øko-mærker at kende. Det gælder ikke kun i Danmark, men
over hele Europa, mener hun.
- Ser en
forbruger EU-mærket, så ved man, at man er sikker på, at det er noget, som er i
orden og kontrolleret af EU, siger Kirsten Lund Jensen, der også fortæller, at
et stærkt EU-øko-mærke over hele Europa også vil være noget, som danske
virksomheder vil nyde godt af, når de skal sælge deres produkter i udlandet.
En undersøgelse
fra begyndelsen af året viste dog, at kun 20 procent af danskerne har kendskab
til EU’s økologimærke.
- For
økologiske producenter er mærkeordningen alfa og omega, så forbrugerne kan se,
at det her overholder standarderne og de er kontrolleret. Det troværdige mærke er jo den måde, at man
kan få den ekstra betaling for produkterne, siger hun.
Glade forbrugere
Hos
Forbrugerrådet vækker regeringens forslag også glæde, fordi mange forbrugere
ikke ved, hvilke mærker, de kan stole på.
Afdelingschef i
Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe, mener at hovedproblemet ligger i private- og ngo-organisationer,
der laver deres egne mærker. Derfor bør der ryddes op i de mange mærker, mener
han.
- Folk kan ikke
huske så mange mærker, og så har de ingen betydning. Mærkerne skal være til at
huske. Man skal vide, hvad de står for, når man ser dem, sagde han således til
DR i TV-Avisen tirsdag aften.