DÆKSERVICE: Euro-daek, Thisted, der er specialiseret i dæk til landbrug og industri, holder også Naturstyrelsens skovmaskiner kørende. Her er tale om dæk, der virkelig skal holde til noget.
Helt ude for enden af Østerild Plantage arbejder Naturstyrelsens skovmaskiner med at fælde og rydde træer i det område, hvor der skal etableres vindmøllepark.
Lige nu er Niels Erik Thorhauge i gang med at rydde det såkaldte vindfelt, hvor alt over tre meter skal fældes.
Han er chauffør på udkørselsmaskinen, der transporterer træet fra skovrydningen til kørefast vej.
Den rute, han tager, kan man knap kalde kørefast. Det er den kun, hvis man er en udkørselsmaskine med bælter og en særdeles fleksibel undervogn, der nærmest kravler henover stød, rødder og kvas og sejler gennem bladderet.
Ekstreme forhold
Dæk på en skovmaskine er ude i helt ekstreme forhold, men de holder til det meste. Eksempelvis er der 22 lag lærred i et skovdæk. Til sammenligning er der to lag i et trillebørsdæk.
- Et skovdæk kan holde til, at en tonstung maskine står ovenpå en stub, forklarer Flemming Kjær, der er værkfører hos Euro-daek i Thisted.
Men hvis et dæk kommer til at holde uheldigt på kanten af et stød eller en stub, så presses dækket så meget sammen, at slangen indeni bliver ødelagt, eller dækket kan blive klemt af fælgen og miste luft.
- Når der er fuldt læs på udkørselsvognen, så vejer den omkring 25 ton. Det kan et dæk, der står på en kant, alligevel ikke holde til, siger Niels Erik Thorhauge.
Hjælpen er nær
Og så skal hjælpen være hurtigt fremme.
- Vi kan jo ikke komme videre, hvis dækket ryger, så vi skal have service hurtigt, siger Niels Erik Thorhauge.
Det klarer Euro-daek med en af deres to servicelastbiler, der holder Naturstyrelsens maskiner kørende i et område lige fra Tranum til Holstebro.
De har reservedæk og fælge til maskinerne på lager, så skovarbejderne hurtigt kan komme videre med arbejdet, og de servicerer både styrelsens udkørsels- og skovningsmaskiner, skurvogne og biler.
- Det er meget nemmere og mere effektivt, at vi kan reparere dækkene hjemme og køre ud og montere et nyt i stedet for at reparere det på stedet. Det gør vi kun i nødstilfælde, og det kræver virkeligt rutinerede folk, forklarer Tino Bakke, der er indehaver af Euro-daek.
Skovmaskinerne kan heldigvis holde til meget, men overfor aktivister, der sætter sig ovenpå eller foran dækkene, der må de store maskiner alligevel give op.