DEBATMØDE: 130 landmænd trodsede vintervejret og mødte op, da Østjysk Landboforening havde inviteret formanden for Landbrug & Fødevarer, Michael Brockenhuus-Schack der talte for bedre image i landbruget, som han mener er vejen til bedre rammevilkår for erhvervet.
Image er vejen til bedre rammevilkår. I hvert fald hvis man spørger formanden for Landbrug & Fødevarer, Michael Brockenhuus-Schack. Han var forleden inviteret af Østjysk Landboforening, som havde bedt ham fortælle om landbrugets aktuelle situation og om landbrugets nye omdømmekampagne i forbindelse med et debatmøde i LandbrugetsHus i Horsens.
- Situationen lige nu er ekstremt alvorlig og mange af vores medlemmer oplever en stor frustration, fordi så meget står på spil. Landmændene er pressede på økonomien, på konkurrenceevnen, på Grøn Vækst og på EU’s fremtidige politik. Vores mål i Landbrug & Fødevarer er at skabe fornuftige rammer for et konkurrencepræget erhverv, lød et af budskaberne fra Michael Brockenhuus-Schack, der mener rammevilkår og image er nøgleord her:
- Vejen til bedre rammevilkår er, at vi arbejder med vores image, hvor vi må konstatere, at der er plads til forbedringer, sagde Michael Brockenhuus-Schack og løftede sløret for landbrugets nye omdømmekampagne, der for alvor skydes i gang i det nye år.
Dialog og nytænkning
Landbrugets formand sagde, at erhvervet populært sagt skal bevæge sig fra ”gylle og brok til dialog og nytænkning”.
- Vi skal arbejde med løsninger og potentiale i fremtidens vækst, og vi skal sikre os en politisk platform, som giver os bedre rammebetingelser. Samtidig skal vi stille store krav til os selv.
- Landbrugets nye vision og omdømmekampagne er en kæmpe fælles opgave, der kan skabe en vej ud af krisen og give erhvervet vækst- og udviklingsmuligheder.
- Drivkraften er, at vi skal væk fra offerrollen, men vi skal stadig være markante og have kant, sagde Michael Brockenhuus-Schack til forsamlingen, der bakkede op om strategien.