Frøgigant tredobler bundlinjen til 260 mio.: - Vi har styret driften stramt
Trods overforsyning og pres på priserne løfter DLF indtjeningen med 10 procent og når et resultat efter skat på 260 millioner kroner. Den danske frøkoncern satser nu på finansiel styrke, strategiske partnerskaber og bedre vilkår for avlerne, og sender 38 millioner kroner til andelshaverne.

DLF øger indtjeningen trods presset marked – resultat efter skat tredobles til 260 millioner kroner og fokus skærpes på kerneforretningen. Arkivfoto: Victor Juul Grønbæk
Den danske frøkoncern, DLF, kunne på årets generalforsamling i Nyborg tirsdag præsentere et tilfredsstillende resultat for regnskabsåret 2024/25.
Trods en tilbagegang i omsætning fra 8,1 milliarder kroner til 7,6 milliarder kroner, har selskabet løftet EBIT til 474 millioner kroner – en stigning på 10 procent – og et resultat efter skat på 260 millioner kroner, mod 91 millioner kroner året før.
Omsætningen ligger imidlertid på niveau med sidste år, når der korrigeres for den udskilte roefrøforretning, som nu er en del af det nye strategiske partnerskab United Beet Seed med franske Groupe Florimond Desprez, påpeger ledelsen i DLF.
Årets EBIT er positivt påvirket af udskillelsen af roefrøforretningen og salget af ejerandele i Danespo A/S, som samlet har styrket koncernens resultat og kapitalstruktur.
38 millioner til ejerne
Bestyrelsen foreslår i forbindelse med generalforsamlingen, at årets resultat på 240 millioner kroner overføres til den ekstra reservefond.
Derudover indstilles der til, at 9 millioner overføres fra reservefonden til medlemmernes personlige driftsfondskonti, baseret på deres samlede omsætning med selskabet over de seneste seks år, og at 38 millioner kroner udbetales til medlemmer med driftsfondsindestående ældre end seks år.
Stærk position i udfordret marked
DLF’s markeder på den nordlige halvkugle har i året været præget af overforsyning af foder- og plænefrø, hvilket har presset priserne, selvom salgsvolumen er steget. På den sydlige halvkugle har balancen i markedet været bedre, og her er både volumen og priser fastholdt på et stabilt niveau.
Adm. direktør Søren Halbye beskriver året som præget af store udfordringer og et vedvarende fokus på effektiv drift.
- Sæsonen har budt på flere markedsmæssige udfordringer og geopolitiske stød, end vi har set tidligere, og vi har derfor haft et vedvarende fokus på forretningen. Vi har haft fuldt tryk på salgsindsatsen, og vi har styret driften stramt. Håndteringen af de store varelagre har lagt beslag på mange ressourcer, og vi har arbejdet målrettet på at nedbringe gælden, siger han i forbindelse med generalforsamlingen.
Han fremhæver medarbejdernes indsats som afgørende for resultatet. Selv om markedet i Europa viser tegn på bedring, er prispresset ifølge direktøren fortsat tydelig.
- Markedet i Europa er i bedring, men er stadig påvirket af for store frømængder i forsyningskæden. Det afspejler sig i de afregningspriser, vi har kunnet betale avlerne for høsten 2024, og det er ikke et niveau, vi finder tilfredsstillende. Med vores stærke markedstilstedeværelse og et lille høstareal arbejder vi målrettet på at komme tilbage til en situation, hvor både frøavlere og virksomhed kan være tilfredse, tilføjer Søren Halbye.
DLF’s datterselskab Jensen Seeds kom i år tilbage på et godt niveau for både omsætning og indtjening efter et dyk i tørkeåret 2023.

Adm direktør i DLF, Søren Halbye. Foto: DLF
Strategi i tre spor
DLF’s fokus i 2024/25 har været rettet mod tre centrale indsatsområder, ifølge Søren Halbye.
- Styrket finansiel robusthed gennem reduktion af kapitalbindingen i arbejdskapital. Varelagrene er reduceret med over 500 millioner kroner, svarende til et fald på 19 procent.
- Skærpet fokus på kerneforretningen – foder- og plænefrø samt opformering af grøntsagsfrø. Et vigtigt skridt har været etableringen af United Beet Seed og salget af Danespo-aktierne.
- Lanceringen af koncernstrategien Connecting to Grow i maj 2025, som sætter en tydelig retning for fremtidens DLF.
- I koncernstrategien har vi defineret nogle tydelige ambitioner om at genskabe en konkurrencedygtig honorering af vores danske frøavlere. Sideløbende investerer vi i virksomheden og vores strategiske platform med afsæt i blandt andet klimaforandringer og den grønne omstilling, siger DLF-direktøren.
DLF er en global frøvirksomhed ejet af danske landmænd med 1.963 ansatte i 22 lande, og selskabet eksporterer foder- og plænegræsfrø over 100 lande.








































