Arlas nye incitamentsmodel skal gavne både landmænd og mejeriet

For to uger siden blev Arlas nye model for bæredygtighedstillæg præsenteret og blev modtaget godt af både industrien og andelshaverne. En model, der har været nogle år under opsejling, og som skal være fordelagtig gennem hele værdikæden.

3,7 milliarder kroner årligt.

Så mange penge har Arla øremærket til klimatiltag på andelshavernes gårde til klimapositive tiltag.

Med op til tre eurocent pr. kilo mælk fordelt på 19 nuværende konkrete tiltag, er den nye incitamentsmodel og pointsystemet blevet taget godt imod på alle fronter – fra mejeriets egne andelshavere såvel som mange andre aktører i industrien.

Vil du læse mere?

Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.

Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.

Men du kan prøve et digitalt abonnement i 10 uger for 10 kroner om ugen.

Læs også