Store forventninger til økologisalget

CSR-chef i Coop forventer ifølge Finans, at salget af økologi især vil stige i varekategorier som kød, drikkevarer, frugt, grønt og forarbejdede fødevarer.

Salget af økologiske fødevarer ventes at vokse hastigt de kommende år. I nogle varekategorier får økologien så stor markedsandel, at de konventionelle varer bliver skubbet helt ud af butikkerne. Det skriver JP-mediet Finans.

Ifølge mediet har Økologisk Landsforening et mål om at øge andelen af økologiske fødevarer i Danmark til 30 procent i 2030 – mod 13 procent i dag.

Det indebærer, at salget skal øges mindst 27 milliarder kroner.

Ekstra løft

Thomas Roland, CSR-chef i Coop, der driver 1.030 butikker i Danmark, forventer, at salget af økologi især vil stige i varekategorier som kød, drikkevarer, frugt, grønt og forarbejdede fødevarer.

- Vi ved af erfaring, at når den økologiske produktion først kommer op i en vis skala og får en vis markedsandel, så bliver væksten selvforstærkende, fordi produktionen bliver mere effektiv og priserne lavere. Det kan samtidig give salget et ekstra løft, hvis markedsandelen for enkelte økologiske varetyper når så højt op, at nogle af butikkerne helt indstiller salget af konventionelle varianter. Det er vi begyndt at se eksempler på. Eksempelvis udfasede Irma konventionelt mel, siger Thomas Roland til Finans.

Læs også

Investerer millioner i mobile hønsehuse
Alle Thise-køer får mere plads
Bornholm leverer igen ost til verden
Eksportmarkederne trækker væksten op i Greentec
Federal Reserve ikke klar til at bremse opkøb
ECB ændrer »forward guidance«