Salget af dansk frugt og grønt stiger med raketfart i 2020

Forbrugerne vælger langt flere danske grøntsager og bær i 2020, sammenlignet med sidste år. En fremragende sæson og større fokus på danske leverandører har været med til at øge salget af danske varer

Salget af danske hindbær hos nemilg.com er steget med 150 procent det første halve år af 2020, viser en ny opgørelse. Foto: Colourbox
Salget af danske hindbær hos nemilg.com er steget med 150 procent det første halve år af 2020, viser en ny opgørelse. Foto: Colourbox

Når der skal vælges grøntsager og frugter, så er det danskproducerede røde og saftige bær og sprøde gulerødder, der i højere grad ender i indkøbskurven i år. 

Det viser en opgørelse fra online-supermarkedskæden nemlig.com, der har kigget nærmere på forbrugernes indkøb af danske varer i første halvår af 2020.
procent

Her er salget af danskproduceret frugt og grøntsager steget med over 65 procent i årets første seks måneder, og det er særligt en type varer, der som en sand favorit kommer på bordet i rigtig mange hjem frem mod sommeren, nemlig de søde og flotte, danske bær.

Salget af danske hindbær er i årets første seks måneder vokset mere end 150%, skarpt efterfulgt af solbær, der er vokset med 120%, ligesom salget af brombær er næsten fordoblet i første halvår af 2020.

Faktisk har disse bær overgået væksten på danskernes foretrukne bær, hvor salget er steget 60% på økologiske og danske jordbær.

Flere danske varer sælges på nettet 

Men det er ikke kun bær, der har oplevet et salgsboom i år. Danske grøntsager har foreløbigt også været mere eftertragtede i år. Torup Bakkegård på Fyn er en af de leverandører, der i den grad kan mærke, at forbrugerne efterspørger flere danske varer – både i deres egen gårdbutik i Assens på Fyn og på nemlig.com.

- Vi har haft travlt i år, og vi har blandt andet haft flere kunder i vores gårdbutik, der efterspørger danske varer. Det er blandt andet ærter, hvide asparges og spidskål og mange andre grøntsager, som forbrugerne efterspørger på baggrund af en fantastisk god vækst sæson, der ser ud til at fortsætte hele sommeren. I år har salget på nettet også rykket sig i stor stil, og vi sælger langt flere varer til nemlig.com dag, end vi tidligere har gjort, siger Jacob B. Jacobsen, der står bag Torup Bakkegård. 

Salget af økologisk spidskål fra Torup Bakkegård er i år vokset til det over det femdobbelte, sammenlignet med året før, og samlet set har Torup Bakkegård omsat for 50% mere i dette halvår sammenlignet med første halvår af 2019. Hos nemlig.com glæder man sig over udviklingen, hvor de danske leverandører i år har fået et større fokus.

- Salget af danske frugt og grøntsager er steget med raketfart i løbet af de første seks måneder af 2020, og det skyldes blandt andet, at kvaliteten af både konventionelle og økologiske varer er helt i top i år. Flere forbrugere efterspørger danske frugt og grøntsager, når de handler ind på nettet, og det kan blandt andet skyldes hensynet til klimaet og ønsket om flere økologiske varianter. Derfor har vi også øget vores bestilling af danske varer i år, da vi kan se, at efterspørgslen i år har været større blandt vores kunder, siger Jack Enevoldsen, kategori-direktør i nemlig.com. 

Hver tredje dansker (32 procent) anser det som vigtigere at købe danske varer, og hver fjerde dansker (26 procent) har øget sit forbrug af danske varer, viser en spørgeundersøgelse af analyseinstituttet YouGov foretaget i maj måned.

Læs også

Trods skærpede corona-restriktioner: Landbrugets forsyningslinjer er sikret
AgroMarkets tilfreds med timing af køb og salg i 2019
Mulighed for at lave en god foderhandel i år
Møllerup lukker stor hampeolie-aftale
Nye kapitelstakster