Hver tredje kender ingen opskrifter med bælgfrugter
Ifølge en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Bælgfrugtspartnerskabet ønsker 51 procent af danskerne at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter.

Ifølge Fødevareministeriets tal er salget af bælgfrugter fordoblet siden 2010. Foto: Colourbox
Over halvdelen af danskerne, heriblandt 64 procent af børnefamilierne, ønsker at spise flere bælgfrugter. Sundhed, klima og økonomi er blandt de vigtigste motivationsfaktorer. Alligevel peger undersøgelsen også på væsentlige udfordringer – især mangel på inspiration fra butikker og spisesteder. 33 procent kender ingen eller få retter med bælgfrugter, lyder det i en pressemeddelelse.
- Det er fantastisk at se, at danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter indenfor det næste år. Men vores undersøgelse viser også, at der ligger et stort ansvar hos detailhandlen, kantiner og restauranter for at gøre bælgfrugter mere tilgængelige og inspirerende, siger Laura McWilliam Hoffmann, udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, der står bag Bælgfrugtspartnerskabet.
Hun bakkes op af kæden Lidl
- Undersøgelsen viser jo, at vi skal tænke mere kreativt i vores bælgfrugtsortiment og formidling. Derfor er den afgørende for os og mange af de andre partnere i Bælgfrugtspartnerskabet, så vi ved, hvor vi skal sætte ind, siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.

Nyeste undersøgelse viser, at danskerne i gennemsnit kun spiser 2-3 gram bælgfrugter om dagen. Foto: Colourbox
Sin carne og grøntsagslasagne
Med undersøgelsen er de mange virksomheder i partnerskabet blevet klogere på, hvilke bælgfrugtsprodukter, danskerne kender – og har lyst til at købe. Bl.a. rangerer bælgfrugter højt hos danskerne, når det gælder et alternativ til kød.
Undersøgelsen viser også, at chili sin carne, dahl og grøntsagslasagne topper listen som de mest foretrukne grønne retter.
Undersøgelsen er udført af Moos Bjerre Consultant for Bælgfrugtspartnerskabet. Tallene bygger på 1.011 respondenter og er udført i november 2024.
Befolkningsundersøgelsen vil blive udført årligt som en del af partnerskabets udviklingsarbejde.
I det kommende år vil arbejdet fokusere på nogle af undersøgelsens fund som f.eks. konkrete ideer til produktudvikling og en indsats for øget kendskab til danske bælgfrugter.

Foto: Colourbox