Op til roesæsonen sendte tyske Grimme en ny opdatering af deres Rexor 6300-roeoptager på markedet, og her er der sat fokus på komfort i det førerhuset.
Kold luft til hovedet og varm luft til fødderne. Det lyder som opskriften på at holde en fornuftig kropstemperatur, men det er blandt de features, der er sat i værk i forbindelse med lanceringen af den nyeste roeoptager fra Grimme, måske bedre kendt som Rexor 6300-modellen.
For i den seneste version af roeoptageren er førerhuset skiftet ud. Den nye version af leveret af Claas, og hedder i Grimme-regi X11. Og med det nye førerhus er der skruet op for komforten.
Udover klimaanlægget kan førersædet nu drejes 30 grader til venstre, og det giver et bedre overblik. Derudover har føreren fodstøtter til venstre og højre for ratstammen og får på den måde en behagelig siddeposition.
To ekstra kameraer
I venstresiden er det, som en anden nyhed, nu også muligt at montere et Isobus IPX200-betjeningspanel. Det kan indstilles med en del knapper, som man frit kan konfigurere efter behov. Panelet kan fås som ekstraudstyr.
I den nye Rexor 6300 er SideView-pakken inkluderet. Den indeholder to ekstra kameraer til venstre og højre bag på maskinen og er fuldt integreret i SmartView-videosystemet.
Billederne fra SideView og bakkameraet vises samtidig på en skærm, hvilket øger overblikket ved manøvrering og reducerer risikoen for kollisioner.
Optimeret lydisolering
Det nye førerhus har også rummelige opbevaringsmuligheder, herunder en mobiltelefonholder, et kølerum til drikkevarer under passagersædet og USB-porte.
Derudover er førerhuset det mest støjsvage på markedet takket være optimeret lydisolering, og det er altid komfortabelt takket være solafskærmningen og det nye 2-zoners klimakoncept »warm feet, cool head«, der som nævnt holder fødderne varme og hovedet koldt.
Det nye filterkoncept beskytter føreren sikkert mod ydre påvirkninger som udstødningsgasser eller støv. De elektrisk justerbare og opvarmede sidespejle med ændret spejlgeometri giver et endnu bedre udsyn over hele maskinen. Det gør det muligt at manøvrere maskinen komfortabelt og sikkert.
Ændringer i motorrummet
Også i motorrummet er der sket ting og sager. Enheden er blevet gendesignet, og den nye placering af drivkomponenterne har forbedret tilgængeligheden og dermed service- og vedligeholdelsesvenligheden.
Kølekonceptet er blevet revideret og har nu forbedret motorkølingen betydeligt. Alle relevante motorkomponenter er let tilgængelige via de store vedligeholdelsesklapper.
På grund af det nye design af motorenheden er tankopstigningen nu placeret på siden af ringelevatoren. Derfra kan føreren gå sikkert ind i tanken for at udføre vedligeholdelsesarbejde på tanken og motorenheden.
PE-tankforingen på siderne af beholderen, som giver den bedst mulige produktbeskyttelse, fås stadig og reducerer brud på spidsen og skader under aflæsning.