ATV’ere vinder frem som landbrugsredskaber

De små køretøjer kan ofte med fordel bruges i driften i stedet for traktoren.

- ATV’ere er ikke kun til sjov og ballade. De kan også bruges til rent praktiske ting i den daglige landbrugsdrift. Det går stille og roligt i den retning, kan vi se af vores salgstal, siger salgschef Stig Møller fra Skjern Maskinforretning, som importerer og forhandler de amerikanske Polaris ATV’ere. Privatfoto
- ATV’ere er ikke kun til sjov og ballade. De kan også bruges til rent praktiske ting i den daglige landbrugsdrift. Det går stille og roligt i den retning, kan vi se af vores salgstal, siger salgschef Stig Møller fra Skjern Maskinforretning, som importerer og forhandler de amerikanske Polaris ATV’ere. Privatfoto

Landmænd tager i stigende grad ATV’ere i anvendelse som arbejdsredskaber.

Det oplyser salgschef Stig Møller fra Skjern Maskinforretning, som har en stigende andel af deres kunder til ATV’ere blandt landmænd. Skjern Maskinforretning er importør i Danmark af det amerikanske mærke, Polaris.

- ATV’ere er ikke kun er til sjov og ballade. De kan også kan bruges til rent praktiske ting i den daglige drift. Det går stille og roligt i den retning, kan vi se af vores salgstal.

Der fås efterhånden flere redskaber til at montere på ATV’ere, også til særligt brug i landbruget.

- Landmænd bruger blandt andet de små køretøjer til randsprøjtning ved for eksempel læbælter eller sprøjtning på gårdspladser, eller til almindelig inspektion af marker og køer og andre dyr, der skal hentes eller holdes øje med, fortæller Stig Møller.

Populære til spredning af sneglegift

I år har Skjern Maskinforretning haft et stort antal henvendelser fra landmænd, som pludseligt havde fået snegleangreb i deres afgrøder og set behov for at købe en ATV’er i stedet for at bruge traktoren til sprøjtningen.

- Når der køres sneglegift ud, så skal der en meget lille mængde til. Har man bare 10 kilo med, så kan der næsten køres en hel dag. Og der må man sige, at det jo er voldsomt at have en 400 hestekræfter stor traktor til at køre med sådan en lille spreder, som man kan have under armen, beretter Stig Møller om landmændenes overvejelser.

Det er også en fordel ved ATV’erne, at de kan køre væsentligt hurtigere og spare både arbejdstid og masser af brændstof i forhold til traktorkørsel. Og de lette ATV’ere skader ikke marken med traktorspor.

- Nogle landmænd har nogle engarealer, som jo skal klippes, for at de kan få tilskud. Og her kan der være steder, hvor det er meget svært at køre med traktoren, fordi den er tungere og synker igennem. Dem har vi i flere tilfælde solgt ATV’ere med slagleklippere til, siger salgschefen.

ATV’ere sparer tid

Han forklarer også den voksende udbredelse på landbrugsbedrifter med, at ATV’ere udfylder et ny behov, efterhånden som landbrugsbedrifterne typisk er blevet større i størrelse.

- I gamle dage var markstykkerne jo ikke så store. Da gik man en aftentur og havde så fået tjekket det hele. I dag driver landmænd jo ofte flere hundrede hektar. Så de har behov for at kunne komme længere omkring. Arealerne er jo ved at være så store, at det vil være en hel dagsrejse at skulle rundt om dem på gåben.

Det spiller også ind, at den nye generation af landmænd har et andet syn på driften, skønner Stig Møller.

- De yngre landmænd sætter også deres tidsforbrug til en værdi. De er effektive, og kan en ATV til en 50.000-80.000 kroner være med til at øge deres effektivitet, så køber de sådan en. De unge er gode til at lave regnestykker for, hvad kan gøres anderledes.

Landmænd huer ikke el-model

- Mange har nok også haft en lille ATV’er som barn, og så har de vænnet sig til køre rundt på den, så det blevet hverdag for dem at have sådan et køretøj, siger han.

Skjern Maskinforretning forhandler også en el-drevet model, der kan køre 30-50 kilometer på en opladning.

- Vi har solgt et par stykker til landmænd, men mere er det ikke blevet til. Det har måske noget at gøre med, at afstandene på landbrugene er blevet så store. Her er man ude i terrænet meget af tiden og har måske ikke lige mulighed for at komme i nærheden af et strømstik. Det er nemmere lige at have fem liter ekstra benzin med, hvis det skulle komme til at knibe.

Det skal – siger salgschefen - nok ændre sig stille og roligt hen ad vejen. Køretøjerne bliver også forbedret med bedre typer batterier, og de vil også blive billigere.

Læs også

Agromek drysser stjerner over produktnyheder
Massey Ferguson-forhandler øger bundlinjen
Pris til New Holland
Helmut Claas er død
Maskineftersyn stadig muligt: - Så må man bare råbe til hinanden
New Holland igen, igen og igen