Fra denne uge ændrer Arla emballagen på Kærgården-produkterne til en ny og mere klimavenlig variant. Den nye emballage udleder 45 procent mindre CO2 end tidligere, så længe forbrugerne skiller emballagen ad og affaldssorterer som papir og plast.
Ændringen til en mere klimavenlig emballage på Kærgården-produkterne er det seneste tiltag i Arlas målsætning om at gøre al emballage CO2-neutralt inden 2050. Det er et led i andelsmejeriets klimastrategi om at nedbringe udledningen af CO2 med 30 procent inden 2030 og blive klimaneutral inden 2050.
I 1990 blev Kærgården introduceret på det danske marked, og derfor kan danskernes smørbare favorit nu fejre den nye emballage i forbindelse med sin 30-års fødselsdag.
- I dag er Kærgården et af danskernes mest populære mejeriprodukter, og den har en fast plads i køleskabet i de danske hjem. Derfor er det sjovt at se tilbage på lanceringen af Kærgården i 1990, hvor ideen om at blande smør med rapsolie var ret revolutionerende og kontroversiel for mange danskere. Det betød, at Kærgården blev budt velkommen med både politianmeldelser, ministerkritik og bødeforlæg, hvilket er helt svært at forstå i dag, hvor produktet er et af vores mest solgte produkter, siger Mette Faurschou, der er ansvarlig for Kærgården hos Arla.
Kærgården produceres i dag på Holstebro Mejeri, hvor ca. 40 millioner bakker Kærgården blev produceret i 2019.