- Det fælles mærkningssystem og kriterierne med et, to og tre hjerter for kyllinger er meget interessant og et fremskridt for hele markedet. Det er en god ting, at der bliver klarhed for forbrugerne, og HKScan følger udviklingen nøje. Samtidig foregår der en kraftig udvikling af vores egne produkter inden for både dyrevelfærdsmærkede og konventionelle kyllinger, og vi samarbejder med kunderne om en samlet udvikling af markedet, siger HKScans EVP Market Area Denmark, Jukka Nikkinen.

HKScans strategiske mål er at være den bedste virksomhed i branchen, når det gælder dyrevelfærd. I Danmark har HKScans mærke Rose®, vist vejen med hensyn til dyrevelfærd for kyllinger, og Rose® var det første mærke til at introducere økologiske kyllinger i 2006 og majskyllinger i 2014.

Virksomheden kræver, at dyrene vokser op under gode vilkår i det rigtige miljø og med god pleje. Med hensyn til dyrenes sundhed og trivsel så dækker bæredygtighed genetik, foder og opdrætsforhold samt dyrepleje på gårdene, under transport og på slagterierne.
HKScan gennemførte en stor forbrugerundersøgelse i Danmark i 2018.

- Resultaterne viste klart, at forbrugerne lægger mere og mere vægt på dyrevelfærd. Ud over dyrevelfærd føler forbrugerne, at miljøet og deres egen trivsel er vigtig. Vi er klar til at lancere nye velfærdsprodukter i 2018, og vi begynder at anvende genbrugsplast i kyllingeemballage inden for et år. Forbrugerne kan så vælge, hvad de vil købe, og hvor stor pris de sætter på dyrevelfærdsmærkede kyllinger, siger Jukka Nikkinen.

Politik