KHL sender millioner tilbage til medlemmerne

Kolding Herreds Landbrugsforening, KHL, har haft et godt regnskabsår, og bestyrelsen har besluttet at sende tre millioner kroner af årets overskud retur til medlemmerne via udlodning.

Hans Damgaard, Formand, KHL.
Hans Damgaard, Formand, KHL.

- KHL er en sund forretning, hvor stor efterspørgsel efter mange af foreningens ydelser samt stram styring af økonomien har medført et årsresultat på godt 3,6 mio. kroner, siger KHLs formand, Hans Damgaard.

- Det er ikke bestyrelsens holdning, at vi skal samle penge sammen. Pengene skal i stedet ud, hvor der er brug for dem, nemlig hos medlemmerne, som er grundlaget for, at KHL har en velsmurt og attraktiv rådgivningsvirksomhed. Vi betragter det som sund logik at lade et godt år i foreningen smitte kontant af på medlemmerne. Ikke mindst i en tid hvor økonomien i landbruget er strammet til for de fleste driftsgrene, fortsætter han.

 

Oveni timesatsrabatter

KHL sendte sidste år 1 mio. kroner retur til medlemmerne, og udlodningen i år svarer til knap 10 procent af de købte ydelser i 2020 for økonomi, planteavl, miljø, teknologi og fjerkræ.

Overskudsdelingen kommer oveni de 942.000 koner., som de aktive medlemmer i 2020 fik i timesatsrabatter. Samlet set betyder det, at 125 procent af det gennemsnitlige indbetalte kontingentbeløb på 3,2 millioner kroner vender tilbage til medlemmerne i form af rabatter og overskudsdeling.

 

Corona spiller ind

Hans Damgaard nævner, at Corona-pandemien er en af årsagerne til KHLs gode 2020-resultat.

- Coronaen bremsede de fleste af vores planlagte møder og arrangementer i 2020, særligt var aktivitetsniveauet i foreningsregi minimalt. Det smittede paradoksalt nok positivt af på bundlinjen, så overskuddet har haft sine omkostninger på den sociale front. Corona-året 2020 gav foreningen store udfordringer, men heldigvis har KHLs dygtige medarbejdere forstået at tilpasse sig, og mange har arbejdet hjemme, lyder vurderingen fra Hans Damgaard.

-  Forhåbentlig er Coronaen snart fortid, og jeg ser frem til et 2021 med fortsat fokus på kvalitetsrådgivning og -service til både medlemmer og kunder, og vi håber at kunne gentage succesen med udlodning til medlemmerne igen om et år, slutter Hans Damgaard.

/jba

Læs også

Norsk Arla-rival leverer rekordregnskab: Vi klarer os godt, men andre gør det endnu bedre
Lantmännen præsenterer rekordoverskud
LDM: Arla har gjort det godt
Salg af mærkevarer mere end reddede Arla-regnskab
Arla øger efterbetaling markant
Coronakrise ingen hindring: Arla i fremgang i 2020 giver plads til større efterbetaling