Svineproducent samlede sin telefoni og skar halvdelen af sin regning

Martin Boe Madsen på Fyn sparer nu omkring 20.000 kroner årligt på sin telefonregning, der er knyttet op på alt fra alarmsystemer til netforbindelser på bedriften.

En høj regning  på telefon- og bredbåndsløsninger var en af grundene til, at Martin Boe Madsen, der driver en full-line svineproduktion ved Ebberup på Sydvestfyn, for nyligt skiftede alle bedriftens knap 25 simkort samt et par telefoner ud med nye modeller.

I dansk landbrug bliver der brugt rigtig mange simkort til alt fra alarmsystemer i staldene, på gyllebeholdere, tyverialarmer og på vandboringer. For slet ikke at tale om alle de fiber- og bredbåndsforbindelser, der sikrer, at alt kan tale sammen, og bedriften hele tiden er koblet op på nettet.

Samlet set er det telefon- og bredbåndsløsninger, der for et almindeligt landbrug nemt kan løbe op i mere end 40.000 kroner årligt.

Den høje regning var derfor også en af grundene til, at Martin Boe Madsen, der driver en full-line svineproduktion ved Ebberup på Sydvestfyn, for nyligt skiftede alle bedriftens knap 25 simkort samt et par telefoner ud med nye modeller.

- Der er ingen grund til at betale mere end højst nødvendigt. Og med skiftet her, ender jeg med at skære godt 20.000 kroner af mine årlige omkostninger til bredbånd og telefoni. Det er godt en halvering, siger Martin Boe Madsen.

Ikke på kompromis med godt signal

Hidtil har Martin Boe Madsen haft TDC som udbyder. Selv om det har været noget dyrere end konkurrenterne på markedet, så har signalet været upåklageligt.

- Og mit liv er altså for kort til ikke at kunne få dækning, når jeg sidder i bilen eller på traktoren. Det skal bare fungere. Og det har jeg også fået lovning på, at det vil gøre med den nye leverandør, siger Martin Boe Madsen, der har skiftet samtlige simkort samt udskiftet et par telefoner gennem IT-virksomheden Terra Connect, der har specialiseret sig i IT- og telefoniløsninger til landmænd, og som ejes af Velas og DLG.

Sikkerhed frem for alt

Alt det administrative med at få opsagt abonnementer og flyttet mobilnumre og betalinger klarede Terra Connect uden beregning. Med i aftalen hører også en hotline, hvor Martin Boe Madsen frit kan ringe ind, hvis der er bøvl med telefonerne, eller hvis der er noget IT, der går ned. Så bliver det hele klaret ved hjælp af et enkelt opkald.

Og foruden besparelsen på omkring 20.000 kroner årligt har han også fået et langt mere sikkert netværk på sine mange enheder.

- Vi bruger jo næsten vores telefoner mere end computeren, og så er det vigtigt, at de er sikret ordentligt. Vi kan åbne alt fra markdata til bogføring og bankkonti på telefonen, og så er det jo naturligt at sørge for, at det ikke er så nemt for uvedkommende at komme ind på. Det er bare ikke noget, vi har tænkt så nøje over før, siger han.

En typisk besparelse på 50 procent

Ifølge Peter Søby, administrerende direktør i Terra Connect, er Martin Boe Madsens tilfælde med en besparelse på næsten 50 procent årligt på udgifter til telefoni langt fra enestående.

- Mange landmænd har gennem tiden akkumuleret flere forskellige abonnementer hos forskellige udbydere, og derfor er der ikke noget at sige til, at de har mistet overblikket over det. Når det måske samtidig kører nogenlunde, så er det nærliggende for mange bare at lade stå til, fordi de har så mange andre ting at bruge tid på i hverdagen. Desværre kan vi jo bare konstatere, at det for rigtig manges vedkommende er en unødvendigt dyr omgang, siger Peter Søby, der derfor anbefaler landmændene at presse deres teleselskab for bedre priser eller måske kigge andetsteds hen.

- Som landmand går man langt for at spare på alt fra foder til udsæd og gødning. IT og telefoni er måske knapt så håndgribeligt og kan derfor være svært at forholde sig til – men besparelsen er altså lige så reel som de fysiske virkemidler på bedriften, siger han.

Læs også