For en landmand er det ret irriterende at sidde i traktoren og komme i tanke om, at det er et stykke tid siden, man sidst tjekkede kornpriserne. Nu er kornpriserne dog snart kun få fingertouch væk på en smartphone eller tablet.

Det oplyser Mogens Frederiksen, chef for kornområdet hos DLG. Grovvareselskabet har nemlig investeret i en ny app til mobilen, hvor landmænd kan logge ind og følge de daglige opdateringer på afgrødepriserne.

Værktøjet er stiftet som et anpartsselskab ved navn »Crop Aps« og er udviklet af programmeringsvirksomheden Shape, der udvikler digitale løsninger til blandt andet Nordisk Film, Fitness World – og altså nu også DLG.

- Vi har investeret i app’en som en del af vores digitale strategi hos DLG. Landmændene spørger efter flere og flere digitale løsninger, og vi vil gerne være med til at levere IT-værktøjer med nemme tilgange, der kan løse dagligdagens udfordringer, siger Mogens Frederiksen.

Understøtter effektivisering

Den nye app kan foreløbigt kun vise de daglige opdateringer af afgrødepriserne. Men den er allerede på vej mod målet om at skabe en digital platform for landmændene, der understøtter effektiviseringen af salg af afgrøder.

- Vi vil gerne blive ved med at udvikle den og tilbyde handelsløsninger til landmændene, så de også kan købe og sælge korn, siger DLG-chefen. 

DLG investerede i mobilværktøjet først på året og Torben Spaabæk, vicekoncerndirektør for IT og business transformation hos DLG, er blevet formand for bestyrelsen hos »Crop Aps«, mens Mogens Frederiksen, kornhandler og chef for kornområdet hos DLG, er indsat i bestyrelsen. 

- Det er et alternativ til at skulle på computeren eller ringe op til sin rådgiver eller leverandør. Det er spændende at komme ud i den digitale verden, forklarer Mogens Frederiksen om baggrunden for at investere i et iværksætterprojekt. 

Vitfoss A/S, der er en underafdeling af DLG, ejer 67-90 procent af selskabet, mens anpartsselskabet »SV Mellemholding I ApS«, der hører under udviklerne Shape, stadig ejer 15-19 procent. DLG har endnu ikke besluttet, hvordan landmandens brug af app’en skal finansieres.

DLG er nomineret til E-pris
PRIS Efter anden indstillingsudvalgsmøde er feltet af dygtige e-handlere blevet snævret ind til fem virksomheder i hver kategori, der går videre i kampen om E-handelsprisen 2019. Og her er »DLG Kundeportal« med i kapløbet. 
Digitalisering har længe været et fokusområde hos foderstofkoncernen. Og sidste år steg anvendelsen af dens produkter med over 40 procent. 
Det er ikke første gang, at DLG’s digitale løsninger bliver hyldet. DLG Kundeportal og app blev også hædret med guld og sølv i 2018. I 2018 fik DLG en flot sølvmedalje ved E-handelsprisen i kategorien B2B E-handelsvirksomhed. 
Næste trin i processen er jurydagen den 7. maj, hvor de nominerede virksomheder præsenterer deres cases foran en jurygruppe, der efterfølgende udpeger de endelige vindere.
Danmarks skarpeste netbutikker og leverandører har kæmpet om de eftertragtede E-handelspriser siden 2000.