Selv uden Roskilde Dyrskue mangler man ikke just noget at lave i Kærsgaard VVS ved Fuglebjerg i det sydvestlige Sjælland.
VIRKSOMHED Selv om corona-krisen har haft stor påvirkning af samfundet og blandt andet medførte aflysning af dyrskuet i Roskilde, er der fortsat flere virksomheder, der normalt ville være til stede på dyrskuepladsen i Roskilde, der har rigeligt at se til.
En af dem er Kærsgaard VVS, der ligger centralt ved hovedvejen fra Slagelse mod Næstved, hvor tre brødre har taget depechen op fra deres far. Her knokler man ifølge direktør Robert Kærsgaard for fulde gardiner.
- Vi var selvfølgelig ikke på Roskilde Dyrskue i år, hvor jeg ellers personligt har stået i over 30 år. Da det blev aflyst, tænkte jeg lidt »hvad nu«. Men hold nu op. Hvis vi havde været derinde også, havde vi jo slet ikke kunne følge med, siger Robert Kærsgaard og uddyber:
- Vi har haft vanvittigt travlt. Vi oplever, at hvis vi bare har én sygedag blandt de ansatte, trykker det os helt vildt. For telefonen gløder. Det er mit gæt, at vi en typisk mandag på den her tid af året har omkring 100 opkald bare mellem 7 og 9 om morgenen, siger han.
På dyrskue siden 80’erne
Hans forbindelse til Roskilde Dyrskue stammer fra helt tilbage i 1980’erne.
- Min far startede derinde som Passat-forhandler i 1984, og på den måde blev han en del af det på deres stand. Så var jeg med inde, og min gode kollega Henrik har været her siden 1978, siger Robert Kærsgaard og fortsætter:
- På den måde er han ikke så meget ansat, men en del af lageroptællingen her. Og han har også altid været med på Roskilde Dyrskue, hvor vi selv overtog standen på et tidspunkt. Dengang var den på over 500 kvadratmeter.
God landbrugsforbindelse
Virksomhedens traditionelle plads på dyrskuet i Roskilde er ikke nogen tilfældighed. For gårde og mennesker på landet har traditionelt været blandt kernen af Kærsgaard VVS’ kunder.
- I en årrække solgte vi mange korn- og pillefyr, også til landbrug. Og før det gjorde vi meget i halmfyr, typisk med plads til to små halmballer af gangen. Og der var mange kunder. Vi har måske haft op mod 10.000 med de fyr i den portefølje, fortæller Robert Kærsgaard.
Og mange af kunderne har holdt fast, selv om de for eksempel er skiftet til varmepumper, og for eksempel har skullet have lavet VVS i den forbindelse.
- Hvis man har været sød ved dem og ikke har gjort sig helt utilbens, så ringer de altså igen. Og det er selvfølgelig en stor fordel for os, for så skal man ikke ud og finde nye kunder, siger direktøren.
Mange varmepumper
Netop opsætning af varmepumper er noget af det, der fylder en hel del af arbejdsopgaverne hos Kærsgaard VVS. Det skyldes ikke mindst den politiske udvikling, og den afgiftspolitik, der har været toneangivende de senere år. Det har givet store økonomiske fordele ved at få installeret varmepumper.
- Nu kommer regeringen med nye tiltag på energipriser, og det vil sige, at et hus, der koster 40.000 kroner at varme op med olie, kun koster 20.000 kroner at varme op med træpiller, og det kommer til at koste 10.000 kroner med varmepumpe. Det giver jo store besparelser med den måde, det er politisk reguleret på, siger Robert Kærsgaard.
Hos Kærsgaard VVS har man arbejdet med varmepumper i fire-fem år, oplyser han.
- Jeg har selv den her VE-godkendelse, så vi må lave tingene. Den godkendelse skal man have i dag, men der er faktisk ikke ret mange firmaer, der har det. Og det vil sige, at vi monterer rigtig mange varmepumper, siger han.
Også gang i service
Det giver både arbejde i forhold til montage og vedligeholdelse.
- Nu har vi måske i alt sat 150 varmepumper op, og alle dem er faktisk ovre i vores serviceportefølje, så de får fast service én gang om året, lyder det fra Robert Kærsgaard.
Til gengæld er aktiviteten på mere traditionelle varmekilder for nedadgående.
- Det gælder for eksempel pillefyr. Nu solgte jeg tilfældigvis lige et pillefyr i går, men ellers er det gået nedad, fordi det er blevet meget mere in med varmepumper på grund af den grønne omstilling, og de økonomiske betingelser for dem, siger Robert Kærsgaard.
Der er godt 20 ansatte hos Kærsgaard VVS, og over to tredjedel af de ansatte arbejder med montage og andet praktisk arbejde.