Maskinforhandler: Godt maskineri og service med salg af oppetid

Når man skal investere i maskiner, er det ikke kun maskinen i sig selv man køber. Men hele pakken. Service og reservedele er også vigtigt. Sådan er filosofien hos sjællandske Snertinge Maskinforretning, der har servicecentre i både Midt- og Sydjylland.

Lars Pedersen har været indehaver af Snertinge Maskinforretning siden 1999. Her ses han i butikken. Fotos: Henning Andersen Snertinge Maskinforretning er importør af maskiner fra Deutz Fahr til Sjælland.,Snertinge Maskinforretning er importør af maskiner fra Deutz Fahr til Sjælland. Servicedelen er en stor del af det, som man leverer hos Snertinge Maskinforretning. Her ses Michael K. Andersen, der har været en del af serviceteamet hos Snertinge i 15 år. Mens Snertinge Maskinforretning har oplevet problemer med levering af flere maskiner, blandt andet fra Deutz, kan virksomheden stadig få leveret fra kinesiske Sany, blandt andet en minigraver som denne. Snertinge Maskinforretning kan tilbyde flere forskellige maskinløsninger til kunderne, som man har over hele landet.

- Det jeg sælger mine kunder, er jo ikke kun maskiner. Det er også en god dialog hvor kunden skal føle sig tryg og der må man blandt andet se på, hvad det koster at køre i for eksempel en time med den maskine, som vi sælger, siger Lars Pedersen.

Han har haft firmaet siden 1999, og bag filosofien ligger tankerne om at kunne servicere folk bedst muligt i højsæde.

- Det nytter ikke noget, hvis en maskine er virkelig billig, hvis den holder alt for meget stille, og det nytter heller ikke noget, hvis den har den rigtige farve, men er for dyr. Det, vi går meget op i er at servicere folk, og levere den »oppetid« der skal til, siger Lars Pedersen.

Gang i udviklingen

Der er sket en del på det organisatoriske plan hos Snertinge Maskinforretning, der idag har 12 ansatte.

Tidligere i år blev maskinforretningen importør af Deutz Fahr traktor til Sjælland med direkte forbindelse til maskinfabrikken, og samtidig har Lars Pedersen og kompagni indgået i en række partnerskaber omkring service flere steder i landet.

- Vi opererer over hele Danmark. Og servicemæssigt på det meste af Sjælland. Derudover har vi servicepartnere i Middelfart (på Fyn, red.), i Hjallerup (i Nordjylland), i Vamdrup (i Sydjylland), og en servicepartner ved Viborg (i Midtjylland). Vi har strikket en servicepakke sammen, siger Lars Pedersen og forklarer:

- Vi plejer at sige, at sælgeren sælger den første maskine, imens værkstedet sælger nummer to, tre og fire, For der er ikke nogen, der køber noget, hvis vi ikke kan holde det kørende.

Personlige relationer i fokus

Samarbejdet med servicepartnere er noget, der har været under udvikling noget tid, senest med et samarbejde med et værksted i Hjallerup i Nordjylland. Og det var der en god grund til.

- Vi havde solgt nogle gravemaskiner nord for Limfjorden, og lige pludselig skulle vi til at servicere dem. Der var en af kunderne, der peb lidt over at han skulle helt til Viborg. Vi gik efterfølgende i gang med at se på en løsning, og der var så en mulighed i Hjallerup, hvor der er et godt serviceværksted samt gode relationer imellem kunde og værksted, siger Lars Pedersen.

- Værkstedet er ikke så stort, men et godt værksted, der passer fint i forhold til den måde, vi gerne vil servicere på. Vores kunder har hjulpet med at udpege de værksteder som skal servicere blandt andet Sany produkter i Nordjylland siger Lars Pedersen.

Produkter i restordre

I kølvandet på coronapandemien har der været forskellige udfordringer med at skaffe tilstrækkeligt med varer i mange brancher, og Snertinge Maskinforretning er desværre heller ikke gået forbi, fortæller Lars Pedersen.

- Vi har blandt andet haft problemer med at hente Deutz Fahr-maskiner hjem til videresalg. Der er ingen varer på hylderne. Alle traktorer er pt. udsolgte (fra fabrikken, red.) så vi har et akut leveringsproblem, siger Lars Pedersen.

- Vi har heldigvis ikke været ramt af leveringsproblemer på Sany gravemaskiner endnu. Vi kan stadig levere hurtigt og effektivt. På reservedelssiden er der også problemer som vi, desværre ingen indflydelse har på.

I bunken med pyt

Og hvad gør man så? For Lars Pedersen er svaret klart.

- Man kan jo vælge at blive irriteret, eller også kan man spørge sig selv, om vi kan gøre noget ved det. Hvis man ikke kan gøre noget ved det, må det komme i bunken med pyt, siger han og fortsætter:

Det nytter ikke noget at bruge sin tid på ting, man ikke har nogen indflydelse på. Og jeg har ikke nogen indflydelse på, hvornår f.eks. Deutz kan levere en traktor. Men så må vi vælge vores leverandører på den lange bane, og se på, hvem der er i stand til at få tingene til at lykkes, og hvem der ikke er. Sådan er det, lyder det fra Lars Pedersen.

Forskellige kunder og behov

Snertinge Maskinforretning sælger maskiner og service både til landbrug og til entreprenører og industri, fordelt nogenlunde ligeligt mellem landbrug og ikke-landbrug. Der er stor forskel på kunderne og deres ønsker og behov i de enkelte segmenter.

- Det er meget kundespecifikt. Vi forsøger selvfølgelig og gør alt hvad der skal til for at lave den løsning som kunden efterspørger.

Og der er da stadig gang i salget af maskiner, lyder det.

- Vi har lige solgt et par Sany gravemaskiner til et firma i Sønderborg som arbejder meget med jernbaner, siger Lars Pedersen og fortsætter:

- I den forbindelse er der nogle sikkerhedsbestemmelser, som vi skal sørge for at overholde inden maskinerne kommer i gang. Altid spændende med nye udfordringer, siger Lars Pedersen.

Læs også