Rigtig mange af de butiksvarer, der købes i Danmark, og for en dels vedkommende, langes over disken som julegaver, kommer langvejs fra som eksempelvis Fjernøsten. Og her spiller de store containerskibe en vigtig rolle, og ikke mindst Danmarks største containerhavn.
Mange butikker melder om tomme hylder på lageret – det er simpelthen svært at få varer hjem fra udlandet. Rigtig mange af gaverne under de danske juletræer kommer fra udlandet – heraf rigtig mange ting fra Fjernøsten. Og de skal med skib.
Men flere forhold, blandt andet corona, har gjort, at mange varer og containerskibe har hobet sig op flere steder i verden. Nogle af de danske julegaver ventes dog at komme frem i tide før jul. Det er dem, der er med containerskibet Mette Mærsks der ifølge DR-Nyheder, er på vej fra Fjernøsten til Aarhus havn.
Rekord i containerterminal
På kun 10,5 måned er det lykkedes at sætte Danmarksrekord på containerterminalen i Aarhus, da sidste års containerrekord blev slået medio november. En markant stigning i importen og stigende markedsandele er de primære årsager til rekorden.
Da container (TEU) nummer 623.890 blev løftet over kaj medio november, var sidste års omsætning slået godt og vel, hvilket betyder, at al omsætning fra det tidspunkt og året ud vil udgøre væksten i 2021.
Ifølge CEO hos Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, viser en analyse af omsætningen, at eksporten af containergods stadig er noget større end importen, men de største stigninger i 2021 er dog sket på importområdet.
- All time high på omsætning giver altid en god fornemmelse, som forstærkes yderligere, fordi vi har indtryk af, at flere importører vælger Aarhus som destination fremfor at sejle godset til Hamborg og derefter køre det til Danmark, fastslår Thomas Haber Borch i en pressemeddelelse.
Skaber vækst
Han peger på, at den – måske – ændrede adfærd både skaber flere arbejdspladser og mere vækst i Danmark samtidig med, at det er CO2-besparende at sejle godset hele vejen til Danmark.
- Vi kan se af de seneste tal fra Danmarks Statistik, at vi øger vores markedsandele i øjeblikket. Vi har i en lang periode haft cirka 65 procent af containeromsætningen her i landet, men nu nærmer vi os 70 procent Det kan selvfølgelig være et udtryk for, at vi tager noget fra andre danske havne, men min fornemmelse er, at vi henter det meste i udlandet, siger Thomas Haber Borch.