Mælkeproducent Claus Fink Jørgensen fra Bjerndrup ved Aabenraa giver ikke op.
Han kæmper for vandingstilladelser, og efter en tør sommer tog han forleden til byrådsmøde i Aabenraa, hvor han som borger fik lov til at stille spørgsmål om kommunens administration af vandet.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 30 dage for kun 30 kroner.
Alle podcasts her er fremstillet ved hjælp af kunstig intelligens – både lyd og manuskript. Indholdet bygger på Effektivt Landbrugs egne artikler og er redaktionelt gennemgået.
Dagens avis
Nyeste afsnit
6. oktober 2026
10 min · I går
Krav om undersøgelse af grisestop, debat om spildevand, ris på våd tørvejord og de første jordkøb til en ny skov ved Roskilde.
- Jeg stod frem som en ganske almindelig borger med landmandskasket på, som er meget frustreret over, hvordan vandingstilladelser administreres i kommunen. Jeg er glad for, at sagen blev taget op i byrådet og gav anledning til så meget debat, siger mælkeproducent Claus Fink Jørgensen fra Bjerndrup ved Aabenraa. Fotos: Karsten Himmelstrup
Aabenraa Kommune bruger det såkaldte BEST, et IT-program, som laver vurderinger af, hvor meget grundvand, der kan pumpes op til markvanding, uden at det går ud over vandløb og højmoser.
- Krigen skal ikke udkæmpes i byrådssalen. I stedet skal der snakkes sammen omkring bordet i udvalgslokalet, siger borgmester Jan Riber Jacobsen (K) til avisen efter byrådsdebatten om markvanding i Aabenraa.