VSP-toppen kæmper imod øget risiko for svinepest
Forud for Årsmøde og kongres for svineproducenter udtrykker svinetoppen stærk bekymring for øget risiko for at svinepest. Udsigten til de kæmpe økonomiske konsekvenser, det ville kunne få for danske svineproducenter, har fået organisationen til at tage nye forholdsregler mod smitte østfra.
- Vi er meget bekymrede for risikoen for at få svinepest her til landet.
Sådan siger formand for Videncenter for Svineproduktion (VSP) Erik Larsen forud for årsmødet for svineproducenter tirsdag formiddag i Herning Kongrescenter
En række nye tilfælde af smitte med Afrikansk Svinepest (ASF) i Polen har fået VSP til pr. 1. november at indføre forhøjet beredskab, der i hovedtræk går ud på, at VSP har inddelt sit kort over Polen i to: Et såkaldt rødt (vest) og et sort (øst) område, hvor det sorte område er i forhøjet beredskab, som det fremgår af VSP's hjemmeside.
- Det betyder, at alle dyretransporter, der inden for de seneste syv dage har været i de pågældende områder med forhøjet beredskab, ikke længere må køre direkte til danske besætninger, forklarer Erik Larsen.
- Og de første syv dage efter endt vask og desinfektion på en af de Danish-godkendte rengørings- og desinfektionspladser må de kun køre til godkendte samlesteder.
Bent Nielsen, der er afdelingschef i VSP forklarer, at det reelt betyder, at det bliver så bøvlet at køre fra de områder i Polen og til Danmark, at vognmændene helt stopper med det. Og han lægger ikke skjul på, at det også er det, der er hensigten.
Han forklarer videre, at det frivillige danske Danish-system er unikt i Europa, og at ingen andre europæiske lande gør noget tilsvarende. Derfor lægger Erik Larsen og Bent Nielsen heller ikke skjul på, at en anden stærk bekymring går på udbrud af ASF i Tyskland.
Truslen fra Tyskland
- Hvis det sker, så bliver der lukket af for al trafik ud og ind af nogle sikkerhedszoner, som betyder, der vil være danske svineproducenter, som ikke kan få transporteret sine grise ud af landet, som de plejer.
- Og det drejer sig altså om 300.000 grise, som hver dag transporteres over den danske grænse, der så lige lydlige skal findes afsætning for herhjemme i stedet.
- Og så skal man huske på, at EU udelukkende yder økonomisk kompensation til landmænd i de pågældende sikkerhedszoner, mens alle andre landmænd uden for sikkerhedszonerne står uden kompensation, advarer han.
På VSP's hjemmeside kan man se det kort, hvor Polen er delt i en vestlig og en østlig halvdel.
Den sorte del med det forhøjede beredskab gælder foruden det østlige Polen også Hviderusland, Estland, Letland, Litauen, Ukraine, Rusland inklusiv Kaliningradom-rådet samt Moldova.
Dyretransporter, der ikke inden for de seneste syv dage har været øst for skillelinjen, skal følge det normale beredskab i Danish Transportstandard, der pr. 1 november også omfatter en særlig »sikkerhedsvask« med sæbe ud over den sædvanlige vask og desinfektion. Sikkerhedsvasken reducerer til gengæld det hidtidige krav om 48 timers karantæne til 12 timer, gældende for biler, der kommer fra højrisikoområder, der ikke er omfattet af det forhøjede beredskab. Der er dog altid 48 timers karantæne ved flytninger af levedyr mellem danske besætninger.