Over stok, sten og ujævne veje

Case IH’s forbedringer på Puma-modellernes forakselaffjedring og den reaktive styring mærkes især på en ujævn landevej, og når traktoren rammer sin tophastighed.

En ujævn slovakisk landevej og 50 kilometer i timen skaber et godt grundlag for at teste Case IH’s nye forakselaffjedring på Puma-modellerne.

Med et halvtungt liftophængt redskab, et dæktryksniveau til markarbejde og en frontvægt i snuden, var oplevelsen ikke til at tage fejl af. Affjedringen er blevet bedre.

Til oplevelsen føjes også reaktiv styring, der også er en nyhed på alle Puma-modeller. Det giver styresystemet hurtigere reaktion og selvcentrering som følge af forbedringerne af forakslen, herunder nye styresensorer. Når man slipper rattet efter et drej, søger styringer automatisk tilbage til normal- og ligeudkørsel.

Sensorer i styretøjet

Ifølge Case IH er det producentens egen elektroniske styring af det Danfoss Orbitrol styresystem, de fleste traktorer i dag anvender, der afgør sagen.

Her indgår de to nye sensorer, det med den nye forakselkonstruktion blev muligt at indarbejde i styresystemet. Med disse kan styretøjets selvcentreringen blive præcist reagerende.

Modellerne Puma 185 Multicontroller til Puma 240 CVX drager nu fordel af forbedringerne af forakselaffjedringen med en dobbelt akkumulator, hvilket øger kørekomforten for føreren, især når for- og bagakselbelastningen skifter.

Opgraderingen af affjedringen og enkelte andre ændringer, der forbedrer førerens komfort og maskinens stabilitet såvel i marken som ved kørsel på vej, øger bruttovægten fra 13.000 kg til 13.650 kg på Puma Multicontroller-modeller og 14.000 kg på Puma CVX-modellerne.

Adaptiv styring

Modellerne, strækkende sig fra Puma 185 Multicontroller til Puma 240 CVX, kan nu også forsynes med adaptiv styring (ASC). Dette styresystem betyder, at forholdet mellem antallet af rat-omdrejninger og forhjulenes styrevinkel kan ændres afhængigt af førerens ønsker.

På den måde er det muligt at afpasse antallet af omdrejninger fra anslag til anslag i forhold til det arbejde, der skal udføres. Ved hjælp af traktorens AFS-terminal kan føreren vælge det ønskede styreudvekslingsforhold ved hjælp af tre forudindstillede muligheder eller en brugerdefineret indstilling.

Puma Multicontroller- og Puma CVX-traktorerne med Isobus klasse III muliggør endvidere tovejsdataoverførsel mellem traktoren og et kompatibelt redskab. Det er ikke kun muligt at kontrollere redskabsfunktioner ved hjælp af AFS 700-terminalen, men redskabet kan også sende oplysninger tilbage, der kan styre traktorens indstillinger som for eksempel redskabets krav til fremkørselshastighed.

Læs også