Tamu hjælper unge tilbage på sporet
Jordbrugsuddannelsen er populær på Tamu, hvor man blandt andet arbejder med kreaturer og får, anvender konsekvenspædagogik og lover uddannelse med jobgaranti.
Flokken af herefordkøer med kalve stod roligt i fangfolden og ventede, mens fem unge – under vejledning af faglærer Jens Andersen og driftsleder Jørn Bloch – gjorde klar til at læsse dyrene.
På en dejlig efterårsdag har LandbrugØst været på besøg på Tamu-Center Storkøbenhavn, og de unge, i alderen 18 til 30 år, var i gang med at flytte en større flok kreaturer hjem fra en af de naturplejearealer, som skolen passer og tilser for blandt andre Dragør Kommune og Forsvaret FES.
- De unge kommer her af egen fri vilje og oftest på grund af personlige og sociale vanskeligheder, som har ført til, at de ikke har tilknytning til arbejdsmarkedet, fortæller driftsleder Jørn Bloch.
Han kan sammen med sine kollegaer glæde sig over, at de unge efter endt uddannelse er klar til et rigtigt job. Og op mod 90 procent af dem er fortsat i job efter fem år på arbejdsmarkedet.
Konsekvenspædagogik
- Både her og på de fire øvrige Tamu-centre rundt i landet er vi en gruppe medarbejdere, der er gode håndværkere, men samtidig også er pædagoger, der skal stille arbejdspladslignende opgaver til eleverne, der skal og vil vise, at de vil det, forklarer Jørn Bloch, som videre kommer ind på konsekvenserne.
- Kommer man ikke til tiden, eller ser man ikke det syge lam eller koen, der halter, skal eleven vide, hvilke konsekvenser, det har for dyret, såvel som for den, der eksempelvis har ansvaret for tilsynet den pågældende dag.
Jørn Bloch oplyser, at man i første gang forklarer, hvad der sker og derpå appellerer man til eleven.
- Næste gang anmoder vi, og tredje eller fjerde gang vil det have en konsekvens, og så ved de godt, at de selv har valgt det. Det betyder også, at de ikke ser mig eller en af mine kollegaer, som en fucking idiot, fortæller Jørn Bloch og tilføjer:
- Det er ikke anderledes her end andre steder. Møder man ikke til aftalt tid, eller laver man ikke sit arbejde, så har det konsekvenser. Den eneste forskel er, at her skal vi lære nogle af eleverne, hvordan det er at være på arbejdsmarkedet.
Læs mere på side 10-11 i LandbrugØst uge 46 – klik her