Købet af ny fabrik i Frankrig til 82 millioner kroner er et stort gennembrud, lyder det fra DLG’s koncerndirektør, Kristian Hundebøll.
DLG udbygger nu sin position på det franske marked med en
ny fabrik til produktion af kvægmineraler - et 50-50 joint-venture med den
franske fødevare- og grovvarekoncern, Agrial, som DLG siden sidste år har haft
et strategisk partnerskab med.
- Det er et stort gennembrud for DLG’s vitamin- og
mineralforretning. Sammen med et af Frankrigs største landbrugsselskaber,
Agrial, vil vi kunne levere specialiserede kvægmineraler i Normandiet og
Bretagne, der udgør hjertet i den franske mælkeproduktion, siger Kristian
Hundebøll, koncernchef i DLG.
Han ser store perspektiver i at øge fodfæstet i Frankrig,
som han kalder Europas vigtigste landbrugsnation.
- Det er et meget spændende samarbejde med betydelige
fremtidsperspektiver. Vi kommer i første omgang med en eftertragtet viden inden
for produktion af mineraler, men hverken vi eller Agrial er blinde for
kombinationen af deres rækkevidde og vores ekspertise og høje optimeringsgrad
inden for grovvaresektoren generelt, siger Kristian Hundebøll.
DLG vil via sit franske datterselskab, Calcialiment,
sammen med Agrial investere 11 mio. euro (82 mio. kr.) i fabrikken, der vil få
en kapacitet på 50.000 tons årligt. Byggeriet ventes at begynde i sensommeren
med produktionsstart i september 2017 og produktion på fuld kapacitet i januar
2018.
DLG og Agrial forventer at fabrikken vil kunne levere
bedre produkter, end der i dag findes på det franske marked for kvægmineraler,
ligesom Agrial forventer at trække på DLG’s ekspertise til at kunne levere en
bedre service til sine medlemmer og kunder via det nye joint-venture.