Flere kører med vinterdæk

De seneste to hårde vintre har øget forståelsen for, at det er nødvendigt at bruge vinterdæk.

- De senere år har der været en væsentlig stigning i brugen af vinterdæk. Vintervejret med sne og glatte veje har fået folk til at forstå, at det er nødvendigt at køre med vinterdæk. Og den nye teknologi i bilerne gør det endnu mere nødvendigt.

Det siger Thomas Thinggaard, som i A/S Ovethi - Dansk Dæk Service’s Odense-afdeling på Hvidkærvej 36, Odense SV, er ansvarlig for salg og markedsføring af dæk og hjul til personvogne, varevogne og firehjulstrækkere (4x4).

Mikroriller øger sikkerheden
Han bakkes op af salgschef Michael Simonsen, der står for lastvognsdæk og industridæk.

- Især når det gælder lastbiler, er brugen af vinterdæk øget, og der er kommet flere specielle vinterdæk til lastbiler, fortæller Michael Simonsen. De busser, som kører til udlandet, har også fået vinterdæk.

- I øvrigt har vi fået en »Siper« - en maskine, som skærer mikroriller i lastvogns- og truckdæk. De mange lameller, som fremkommer ved »sipning«, forøger dækkenes gribeflader, hvilket medfører en væsentlig kortere bremselængde, især på regnvåd eller snedækket vej.

- Mikrorillerne kan skæres i alle former for dæk. Vi har behandlet et stort antal dæk, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger om bedre bremseevne og bedre evne til at stå fast med de »sipede« dæk, fastslår Michael Simonsen.

Landsdækkende
A/S Ovethi - Dansk Dæk Service, der blev grundlagt i 1954, er landsdækkende med hovedsæde i Gelsted på Vestfyn og med 11 afdelinger geografisk spredt over hele landet. Der er tre afdelinger på Fyn (Gelsted, Odense og Ringe) og en afdeling i Herlufmagle på Sjælland. De øvrige otte afdelinger er i Jylland fra Sønderborg i syd til Hjørring i Nord.

Ovethi har i alt ca. 70 ansatte, heraf 11 i Odense, to i Ringe og ca. 20 i Gelsted.

Det oplyser Niels Thinggaard, hvis primære ansvarsområder er IT og marketing. Niels Thinggaard har været i firmaet i 34 år og har således været med i udviklingen fra en lokal fynsk virksomhed til i dag at være en landsdækkende del af den danske dækbranche.

IT-netværk
- Da jeg startede, var der to afdelinger, nemlig hovedsædet i Gelsted og en afdeling i Rosengårdcentret i Odense, fortæller Niels Thinggaard. I 2001 blev Odense-afdelingen flyttet til den nuværende adresse på Hvidkærvej. Her ligger vores hovedlagre for person- og lastvognsdæk, og vi beskæftiger os med personvogne, varevogne, 4x4, mindre entreprenørmaskiner samt transportsektoren. Hovedafdelingen i Gelsted har ekspertisen vedrørende dæk til landbruget.

- Vi har en stor en gros-afdeling, der dækker hele Danmark, og som sælger til maskinhandlere, auto- og lastvognsbranchen. Og vi har et IT-netværk til forhandlerne, primært rettet mod personvogns-, varevogns- og 4x4-dæk. Forhandlerne kan bestille over netværket, og vi leverer varerne ud.

Døgnvagt
- Det er vigtigt, at vi kan løse de opgaver, som for eksempel transportbranchen har, understreger Michael Simonsen. Derfor har vi et meget stort lager af lastvognsdæk. Både vinterdæk og almindelige dæk. Vi sælger alle produkter, også slidbaner til lastvognsdæk. Og i ni år har vi haft import af Kinas bedste lastvognsdæk, Aeolus, der nu også kommer i den grønne linie - til gavn for trafiksikkerhed og miljø.

- Detailkunderne betjener vi her i afdelingen, mens firmakunderne betjenes enten her eller ude hos firmaerne med vores servicevogne. Og vi betjener grossistkunderne. Vi har 24 timers døgnvagt, og vi servicerer alle kunder med service på stedet.

- Vores 24 timers service er koordineret med alle afdelinger. Desuden har vi et netværk af kolleger, som vi kan bruge. Vi kan for eksempel ringe til en kollega i Nordsjælland eller i Hamburg, som så rykker ud og klarer problemet for kunden. Og vi gør det samme her for kollegerne i netværket. Det vigtige er, at kunden hurtigt kan komme videre.

Flere bruger vinterdæk
Thomas Thinggaard fortæller, at »slutbrugerne« - privatbilister, vognmænd m.fl. - kommer i Odense-afdelingen og får afbalanceret og monteret dæk og hjul samt 4-hjuls udmåling af bilen. Afdelingen har specialmaskiner, robotter og uddannede folk, som for eksempel også kan klare »run-flat« dæk.

- Fra november 2012 kommer der en speciel label på dækkene med oplysninger om blandt andet brændstoføkonomi, vejgreb i vådt føre og støjniveau. Ordningen, der gælder i hele EU, omfatter i første omgang personvognsdæk, men vil også komme til at omfatte lastvognsdæk.

- Det er stadig ikke et lovkrav, at man skal køre med vinterdæk i Danmark, påpeger Thomas Thinggaard. Alligevel er der stadig flere, som bruger vinterdæk. I den forbindelse har vi mange kundehjul til opbevaring. Det medfører stigende krav til lagerplads.

Specialister
- Vi har ry for at være en god og effektiv afdeling, bemærker Niels Thinggaard. Kunderne bliver ordentligt og hurtigt betjent, og service, knowhow og loyalitet samt moderne udstyr er værdsat af kunderne.

- Placeringen ved motorvejen gør, at vi har kunder fra hele landet. Og vi kan hurtigt komme ud at servicere kunderne. Desuden har vi to daglige afgange, hvor vi kører ud med varer til engros-kunderne.

- Endvidere er det vigtigt, at vore medarbejdere har interesse i det, de laver, for at yde den bedste service.

Læs også