Producentformænd ønsker imagekampagne, der tager udgangspunkt i den virkelige landbrugsverden. - Vi landmænd skal kunne se os selv i en sådan kampagne. Og så skal den synliggøre landbrugets samfundsbetydning, slår de fast.
Når landbruget ruller en storstilet imagekampagne i søen - formodentlig en gang til næste år - skal den være et spejlbillede af den virkelighed, danske landmænd befinder sig i her og nu. Og den skal samtidig synliggøre landbrugserhvervets samfundsøkonomiske betydning.
Det er kravet fra formanden for Landsforeningen Danske Mælkeproducenter, Peder Mouritsen og fra hans kollega Henrik Mortensen, der er Danske Svineproducenternes formand.
- Vi skal vise virkeligheden, så vi landmænd kan identificere os med kampagnen. Alle sider af erhvervet skal frem. Intet skal skjules - ellers får vi problemer. Jeg må derfor klart sige nej tak, til en Morten Korch-kampagne fra et smart københavner-reklamebureau, lyder det fra Peder Mouritsen.
Brug af formuen
Mælkeproducent-formanden nævner videre, at han ikke umiddelbart har noget problem med at skulle bruge penge på en kampagne.
- I hvert fald ikke, hvis man bruger af vores i forvejen bugnende formue i Landbrug & Fødevarer. Men jeg vil ikke være med til, at vi landmænd skal til at spytte ekstra i kassen, siger han, og tilføjer:
- Grundlæggende mener jeg ikke, man kan købe sig til et godt image. Vi kan købe os til at oplyse om landbruget på et sagligt grundlag. Men et godt image skal man gøre sig fortjent til.
Endelig
Henrik Mortensen lægger stor vægt på, at en imagekampagne skal kunne synliggøre landbrugets samfundsøkonomiske betydning.
- Den skal dels vise et realistisk billede af landbruget, der hvor produktionen foregår. Ikke noget med en masse nicheproduktion. Kampagnen skal samtidig fastslå landbrugets betydning for Danmarks økonomi - altså fortælle, hvad det enkelte landbrug betyder for, at vi kan have sygeplejersker, pædagoger, lærere osv. i vores velfærdssamfund.
- Jeg vil endda sige, endelig ser det ud til, at der sker noget på den front. For selvom jeg ikke kender kampagnens indhold, har jeg da hørt lidt om, at det måske er i den retning, man vil. Og er det rigtigt, så se at kom i gang, siger Henrik Mortensen.
Samlet erhverv
Peder Mouritsen erkender, at han intet kender til detaljerne og formen på den forestående imagekampagne - udover hvad han har læst sig til i pressen.
- Selvom idéen ikke er vokset i mælkeproducenternes have, så bakker vi som udgangspunkt op - set ud fra det synspunkt, at det her ikke handler om de enkelte driftsgrene. Det handler om at informere om vores erhverv. Samlet.
- Men det skal virkelig gøres godt og give modtagerne et reelt billede af dansk landbrug - og ikke bare et smart billede - hvis det skal fungere, pointerer Peder Mouritsen.