Lely sænker service-omkostninger
(Effektivt Landbrug) Mælkeproducenter med superkontrakt på Lely-malkerobotter kan se frem til besparelser på 12,7 procent.
En servicekontrakt på malkerobotterne til 38.000 kroner pr. robot pr. år. Dét er virkeligheden fra og med årsskiftet for en mælkeproducent med to Lely-robotter og en superkontrakt på servicen.
Lely vil nemlig fra 1. januar være i stand til at sænke service-omkostningerne med 12,7 procent på alle superkontrakter, både på nytegnede og allerede eksisterende, fortæller direktør Gerth Petersen, Lely Danmark A/S.
- Vores produkter er blevet mere stabile, og derfor nedsætter vi nu prisen på superservice. Samtidig vil mælkeproducenten få fire servicebesøg årligt mod seks førhen, siger Gerth Petersen.
Ifølge direktøren betyder nedsættelsen, at service-udgiften for en mælkeproducent, der producerer 1,3 millioner kilo mælk og har en superservice-kontrakt, vil falde til 5,4 øre pr. kilo mælk. Heri er inkluderet gratis softwareopdatering, udskiftning af reservedele, sliddele, og så videre. Udgifterne til en ny, teknisk opdatering på malkerobotten vil dog fortsat skulle betales af mælkeproducenten selv.
Fordelen ved en superkontrakt er ifølge Gerth Petersen, at man kender sine serviceudgifter præcist flere år frem i tiden.
- Ved investering i malkerobotter bør man indregne driftsudgifterne for at få den samlede pris på anlægget. Det nytter ikke noget at investere i et billigere anlæg, hvis omkostningerne løber løbsk bagefter, siger Gerth Petersen. Han tilføjer, at Lely’s mål er konstant at være de billigste på serviceområdet.