Der hersker skuffelse blandt de fynske mælkeproducenter, efter at Arla Foods og Campina har meddelt, at den planlagte fusion af de to mejeriselskaber ikke bliver til noget.

- Når to firmaer, som, jeg mener, bør være så professionelle, annoncerer en fusion, så forventer man også, at parterne er så tæt på hinanden og stoler så meget på hinanden, at man kan bygge en fremtid op sammen, siger fynsk kvægbrugs førstemand, Lars Iversen, Stensby, der erkender, at fusionsforliset kom bag på ham.

- Men det er klart, tilføjer han, at Arla er til for at varetage dansk-svenske interesser i sagen, så hvis man ikke har kunnet få de rigtige tal på bordet, var der åbenbart ingen anden udvej end at afbryde processen.

Også formanden for Arla Kreds Nordvestfyn, Viggo Hansen, Balslev, udtrykker skuffelse over fusionsforliset.

- Jeg er lidt skuffet over, at man ikke kunne finde frem til en løsning. Jeg havde gerne set, at fusionen var blevet til noget, siger han.

Formålet med den stort anlagte fusion, der skulle gøre Arla-Campina til verdens næststørste mejeriselskab, var angiveligt at stabilisere mælkeprisen til selskabernes andelshavere – blandt andet set i lyset af presset fra EU’s landbrugsreform og udsigterne til et fald i mælkeprisen på 20 procent frem til 2008.

Derfor frygter Lars Iversen og Viggo Hansen, begge medlemmer af Arla Foods’ repræsentantskab, at fusionsforliset kommer til at koste mælkeproducenterne penge.

- Vi havde forventninger om, at de synergieffekter, der lå i fusionsoplægget, ville komme os til gode. Det havde vi brug for, for kvægbrugerne har brug for alt, hvad der kan samles sammen fremadrettet, siger Lars Iversen.

Viggo Hansen forudser også, at den økonomiske gevinst, som fusionsparterne stillede i udsigt, nu i stedet vil kunne mærkes som et hul i økonomien.

- Der var lagt op til en fusionsgevinst på 10 øre mere pr. liter mælk. Hvis den beregning var rigtig, så bliver det sværere at opretholde mælkeprisen. For vores vedkommende betyder 10 øre mindre over 100.000 kroner om året, siger Viggo Hansen.

I kølvandet på den mislykkede fusionsproces forlader Arla Foods administrerende direktør, Åke Modig, selskabet, men bliver på posten, indtil bestyrelsen har fundet en efterfølger.

Arla har samtidig parallelt med fusionsprocessen udarbejdet en strategi for at gå videre alene. Selskabet vil i højere grad satse på højt forædlede specialoste og Lurpak smør til eksportmarkederne.

Strategien for selskabets hjemmemarkeder er en fortsat udvikling af det nordiske marked under et øget importtryk, ligesom der skal arbejdes med en øget eksport til det engelske marked.

TEKST: EBBE MORTENSEN