Arlagården er svar på kundernes krav
(Effektivt Landbrug) Kvalitetsprogrammet Arlagården kan forhåbentlig medvirke til at fastholde Arlas nuværende markedsandele, lyder det fra koncernen.
- Forbrugerne forventer, at vi sørger for et godt miljø, at dyrene bliver behandlet godt, og at de får et ordentligt foder. Så Arlagården er en forudsætning for, at vi kan fortælle flere gode historier til forbrugerne og få deres tillid. Ellers kan Arla ikke overleve.
Sådan siger marketingdirektør Anne With Damgaard, Arla Foods, efter at formanden for Danske Mælkeproducenter, Peder Mouritsen, i Effektivt Landbrug har sat spørgsmålstegn ved den økonomiske værdi af det storstilede kvalitetsprogram Arlagården, som er ved at blive søsat blandt alle 12.000 leverandører til Arla Foods.
- Forbrugerne har meget svært ved at forholde sig til tekniske ting som for eksempel kvalitetsnormer. I stedet skal vi tale til forbrugerne via deres hjerter, siger Anne Witt Damgaard, der henviser til Arla Foods løbende undersøgelser af, hvordan forbrugerne synes, Arla skal være.
- Vi har spurgt over 200 forbrugere, og de er meget interesserede i dyrenes velfærd, miljøet på gården, osv. Arlagården er et svar på disse ønsker, fordi det synliggør de krav, Arla Foods stiller til landmanden. Dermed vil vi forhåbentlig kunne fastholde vores markedsandele, siger Anne With Damgaard.
Et andet sted i koncernen sidder kvalitetschef Helle Skjold, der har været med til at udarbejde Arlagården i praksis. Hun mener også, at Arlagården er en fordel for Arla.
- Vi har fået klare rammer for, hvornår landmanden opfylder alle krav. Det gør, at vi i modsætning til tidligere har bedre muligheder for at undlade at hente mælk de steder, hvor dyrevelfærden eller fødevaresikkerheden ikke er i orden, siger Helle Skjold.
Andre landes mælkeproducenter har også kvalitetsprogrammer som Arlagården, for eksempel briterne og hollænderne. Alternativet til et kvalitetsprogram i Arla er derfor, at Arla var kommet bagud med hensyn til at kunne dokumentere, at vi opfylder kundekrav til kvalitet og dyrevelfærd, mener Helle Skjold.
I forhold til andre mejeriselskabers kvalitetsprogrammer klarer Arlagården sig desuden ganske godt, mener kvalitetschefen.
- Arlagården er måske det mest gennemarbejdede kvalitetsprogram, især i forhold til at vurdere afvigelser og fastlægge de handlingsplaner, mælkeproducenterne skal lave. Konceptet sikrer, at alle bliver vurderet ensartet og på samme grundlag, for mælkeproducenten skal have sikkerhed for, at den bedømmelse, han bliver udsat for, er rimelig i forhold til de krav, Arlagården stiller.
- Desuden skal uddannelse af kvalitetsmedarbejderne sikre, at mælkeproducenten ikke risikerer at blive jagtet, blot fordi den enkelte rådgiver har en eller anden kæphest, understreger Helle Skjold.
Alle producenter skal leve op til kvalitetsprogrammet og vil få introduktionsbesøg i løbet af perioden frem til april 2006. Helle Skjold understreger, at Arlagården ikke »vælter nogen landmænd over ende«.
- Ved besøgene på landbrugene er der ofte tale om småting, der skal bringes i orden. Langt de fleste bliver godkendt. Det er således de allerfærreste, der vil opleve, at opfyldelsen af Arlagårdens krav koster mere end 1.000 kroner – og langt størstedelen af de egentlige mangler skyldes forhold, som er ulovlige, og som derfor alligevel skal bringes i orden, siger Helle Skjold, der peger på manglende dokumentation for tæthedsprøver af køleanlæg som et typisk eksempel.
Helle Skjold peger også på, at omkostningen til kontrol ikke er forøget væsentligt efter indførelsen af Arlagården.
- Der er gennemført en omlægning af den offentlige kontrol til branchens egenkontrol samtidigt med indførelsen af Arlagården. Langt de fleste producenter slipper derfor for besøg fra Fødevareregionerne, fordi regionerne netop har skåret antallet af besøg ned fra 100 til 7 procent. For Arlas producenter bliver opfølgningen på branchens egenkontrol gennemført samtidigt med introduktionen af Arlagården. Hele omlægningen har derfor ført til en omkostningsreduktion i forhold til, hvis kontrollerne skulle have været udført hver for sig, siger hun.
Hvad angår mælkens kvalitet, skal Arlagården være med til at forebygge brist i kvaliteten, men Helle Skjold forventer ikke, at det vil afspejle sig i statistikkerne for mælkekvaliteten.
- Der vil langsomt ske en forbedring, men vores mælk er i forvejen af en god kvalitet. Så Arlagården handler mere om de lidt blødere parametre som dyrevelfærd, miljø og fødevaresikkerhed, siger hun.
Helle Skjold håber, at Arlagården-konceptet også vil kunne forbedre de råvarer, som landmændene bruger i produktionen.
- Arlagården skal være med til at hjælpe landmændene til at stille endnu større krav til deres leverandører. Og besøget fra kvalitetsmedarbejderne håber jeg også vil kunne hjælpe nogle bedrifter til endnu bedre management, siger Helle Skjold.
Hun forventer i øvrigt ikke, at den mappe, som landmændene får tilsendt, bliver meget tykkere i fremtiden.
- Der vil blive tale om, at nogle af kravene bliver omformuleret, da der både er ny hygiejnelovgivning på vej og løbende kommer krav fra kunder, siger hun, og fremhæver, at det er et mål for Arla at få så mange af bedrifterne godkendt som muligt, og at få en dialog i gang med de landmænd, der ikke lever op til kravene, så deres bedrift også kan blive godkendt.
- Arlagården er et kvalitetsprogram, der skal være med til at give forbrugeren »inspiration, tryghed og velvære« ved Arlas produkter. Via besøg hos mælkeproducenterne sikrer Arla dokumentation for mælkens sammensætning, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og miljøhensyn
- Et par uger før besøget fra en Arlagården-rådgiver, får mælkeproducenten sendt en mappe med posten. I mappen står der en række lovkrav, som leverandører af mælk skal opfylde. Desuden står der en række krav og anbefalinger fra Arla til fødevaresikkerheden, håndteringen af mælken, dyrevelfærden og miljøet
Indtil videre har 1.500 mælkeproducenter fået besøg af Arlagårdens rådgivere:
- 1 andelshaver får nu ikke længere afhentet mælk, blandt andet på grund af meget alvorlige mangler vedrørende foderhygiejnen
- 30 andelshavere har fået en tidsfrist til, i samarbejde med Arlagården-rådgiveren, at få rettet op på »alvorlige mangler«
- Knap 750 landbrug skal lave en plan for, hvordan fødevaresikkerheden og/eller dyrevelfærden forbedres på gården
- 750 landbrug er blevet godkendt med det samme
- Ingen har endnu henvendt sig til Arlas særlige ankeudvalg over Arlagården-rådgivernes afgørelser
Efter fusionen mellem svenske Arla og danske MD Foods lader bestyrelsen sig inspirere af et kvalitetsprogram, som de svenske mælkeproducenter i forvejen har
Repræsentantskabet i Arla Foods vedtager Arlagårdens strategi, mission og kvalitetspolitik
Repræsentantskabet høres om konkrete principper/ideer bag Arlagården
Arlagården-konceptet præsenteres på regionsmøder over hele landet. På efterfølgende medlemsmøder og repræsentantskabsmøder kommenterer deltagerne konceptet og får mulighed for at stille ændringsforslag
Vedtagelse af kvalitetsprogrammet Arlagården på repræsentantskabsmøde
Opstart