Producentformand ærgrer sig over Arla-skandale

(Effektivt Landbrug) Der bør rulle hoveder, hvis Arla har udnyttet sin dominerende stilling ud over det tilladelige, mener Danske Mælkeproducenters formand Peder Mouritsen. Arlas Knud Erik Jensen nægter at dømme sine folk, før der er en afklaring på konkurrence-sagen.

Hvis Arla Foods har misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked, sådan som Hirtshals Andelsmejeri og konkurrencemyndighederne mener, skal der rulle hoveder i Arla Foods.

Det fastslår formanden for Landsforeningen Danske Mælkeproducenter, Peder Mouritsen, der ærgrer sig den seneste Arla-sag:

- Den her sag er en sag på allerhøjeste ledelsesplan. Og jeg kan slet, slet ikke forestille mig, at den ikke får konsekvenser på topniveau, hvis der er hold i alle de skriverier, vi ser for tiden, siger Peder Mouritsen til Effektivt Landbrug.

Han understreger dog, at Arla naturligvis er helt uskyldig indtil andet er bevist.

Ifølge producentformanden sidder ikke mindst de folkevalgte i Arla bestyrelse med et stort problem i konkurrence-sagen.

- Som andelshaver må jeg jo spørge mig selv, om bestyrelsen har været klar over, hvad der er foregået. Hvis bestyrelsen har det, er det absolut kritisabelt.

Omvendt må man sige, at hvis ikke bestyrelsen har været klar over, hvad der er foregået, er det ikke mindre kritisabelt. For så vidner det om, at man ikke har styr på sager, som er af endog meget stor betydning for mejeriet, påpeger Peder Mouritsen.

Arla Foods’ bestyrelsesformand, Knud Erik Jensen, afviser blankt, at han eller den øvrige bestyrelse har medvirket til planlagt konkurrenceforvridning. Samtidig afviser han ligeså blankt, at bestyrelsen skulle have sovet i timen og ladet ansatte køre et tvivlsomt konkurrence-løb, der har skadet en lille konkurrent og Arla selv.

- Det er for nemt, når producentforeningen slynger sådan noget ud. Det er jo ikke Arla-bestyrelsen, der driver den daglige forretning. Det gør direktionen. Og vi har meget klare retningslinier for, hvordan vi hos Arla opfører os overfor konkurrenter. Derfor vil jeg helt klart ikke dømme en eneste af vore folk, før der er en afgørelse i den her sag. Men det er åbenbart sådan i dag, ikke mindst i medierne, at vi har en standret her i landet, vurderer Arla-formanden overfor Effektivt Landbrug.

- Omvendt er det da klart, fortsætter han, at hvis der virkelig er foregået noget forkert, så vil vi reagere. For vi vil ikke finde os i sådanne sager. Heller ikke selvom vi finder det besynderligt, at det konstant er Arla, der er i skudlinien, mens ingen tilsyneladende interesserer sig for de store detailkæders rolle, siger Knud Erik Jensen.

Detailkædernes roller interesserer imidlertid ikke umiddelbart producent-formand Peder Mouritsen. Han påpeger i stedet, at mælkeproducenterne endnu engang må til lommerne, fordi Arlas image har fået et hak i tuden.

- Det kan da godt være, at Arla får en bøde. Måske endda i millionklassen. Men det er jo ikke Arla – men mig og mine kolleger, der som mælkeproducenter ejer Arla, der skal betale regningen i form af en lavere mælkeafregning, siger Peder Mouritsen, der ser den seneste konkurrencesag som endnu et søm i Arlas image-ligkiste.

- Imagemæssigt koster de her sager jo fantastiske summer, der vil kunne aflæses direkte på vores afregningspris. Det er jo uopretteligt for vores mejeris image, det der foregår. En sag som denne tror jeg aldrig nogensinde vil blive glemt. Den vil klæbe til Arla, og derfor bør det absolut få alvorlige konsekvenser, hvis Arla virkelig har opført sig så dumt, som man får indtryk af i medierne i den seneste sag, siger Peder Mouritsen, der som mælkeproducent på Nr. Nebel-egnen mærker den stigende modvilje mod Arla dagligt.

- Folk er virkelig optaget af denne sag og af de øvrige sager, hvor Arla har været involveret på det seneste. Snakken går henne i skolen og på tankstationen, og hvor man nu ellers kommer i lokalsamfundet. Og det er – for at sige det rent ud – fandeme træls, slutter Peder Mouritsen.

Konkurrence-sagen mellem Arla Foods og Hirtshals Andelsmejeri tog sin begyndelse i oktober i fjor, da Hirtshals Andelsmejeri klagede til Konkurrencestyrelsen over Arla.

Det lille andelsmejeri klagede, fordi det mener, at Arla har tvunget mejeriet ud af engroskæden Metros fire supermarkeder og Dansk Supermarkeds butikskæder Netto, Bilka og Føtex. Netop her 1. april ophørte Hirtshals Andelsmejeri med at levere mælk til Netto, Bilka og Føtex, mens Arla tilsvarende udvidede sin markedsandel.

Konkurrencestyrelsen foretog på baggrund af klagen fra Hirtshals Andelsmejeri uanmeldte kontrolbesøg på Arla Foods’ hovedkontor i Viby og på salgskontoret i Vejle.

Efter en gennemgang af sagerne vurderer Konkurrencestyrelsen nu, at Arlas optræden overfor Hirtshals Andelsmejeri er så grov, at Bagmandspolitiet er sat på sagen for at undersøge, om der kan rejses tiltale mod Arla.

Flere dagblade vurderer, at Arla risikerer en bøde i størrelsesordenen 15 millioner kroner, hvis der er hold i anklagerne mod mejerikoncernen.

Dagbladet Børsen skriver direkte, at topfolk hos Arla skriftligt såvel som mundtligt har truet engrosvirksomheden Metro til at droppe en indgået aftale med Hirtshals Andelsmejeri. Blandt andet skulle Arla være parat til at skære i supermarkedernes markedsføringstilskud, hvis samarbejdet med det lille andelsmejeri fortsatte.

Ifølge Berlingske Tidende er det opfattelsen hos Konkurrencestyrelsen, at Arla har gjort sig skyldig i et særdeles groft brud på konkurrencereglerne, og at der er tale om, at Arla har misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked.

- Arla Foods bekender sig til den frie konkurrence, og efter vores bedømmelse har vi ikke overtrådt konkurrenceloven. Men vi kan konstatere, at Konkurrencestyrelsen har bedt anklagemyndigheden se på en del af det omfattende sagskompleks, styrelsen har gennemgået.

- Det anser vi naturligvis for at være alvorligt, men vi er samtidig tilfredse med at få klarlagt, om det er os, der har foretaget en forkert bedømmelse. Vi har bistået styrelsen fuldt ud med alle ønskede oplysninger i deres undersøgelser, og vi vil samarbejde med anklagemyndigheden i samme ånd, konstaterer adm. direktør Åke Modig, Arla Foods.

Læs også