Fem traktormærker sidder på 75 procent af salget i Danmark

(EFFEKTIVT LANDBRUG) Traktormærkernes top 5-liga har hver en markedsandel på mere end 12 procent. Blandt alle de øvrige mærker - et godt stykke længere nede på listen - ligger Deutz-Fahr, Fendt og Renault bedst, hver med omkring 100 solgte traktorer i 2002.

I december blev næsten dobbelt så mange traktorer som i november nyregistreret i Danmark. 286 traktorer blev det til i årets sidste måned i forhold til novembers blot 146 traktorer. I alt nåede traktorsalget i Danmark dermed op på 2.830 enheder i 2002.

Dermed fik årets sidste måned, som forventet, en afgørende indflydelse på det samlede resultat for traktormærkernes indbyrdes placering, når hele 2002 gøres op. Specielt kampen om tredjepladsen har været hård.

New Holland blev det mest solgte traktormærke i Danmark i 2002. Trods en lidt svag position i de sidste måneder af 2002 havde New Holland tidligere på året skabt luft til den lige så sikre andenplads, der længe har været tiltænkt John Deere. En andenplads, hvor den springende hjort imponerede med en slutspurt, der i december sendte John Deere til tops med 57 traktorer mod New Hollands 48.

Tredjepladsen gik til Massey Ferguson, som i december fik rettet lidt på sine tal. Nok til at kunne indtage tredjepladsen i årsstatistikken, hvor det lykkedes Valtra at tilkæmpe sig fjerdepladsen skarpt forfulgt af CaseIH, der for hele året må tage sig til takke med en femteplads.

Som det har været mønsteret gennem året endte det med en stor afstand fra top 5-gruppen til de øvrige traktormærker. Lidt pudsigt er det, at ingen mærker på det danske traktormarked befinder sig i markedet med andele mellem 5 og 12 procent. Det er med andre ord en markant top 5-liga, som har siddet trygt og tungt på 75 procent af markedet.

De forholdsvis nye »boblere« på markedet, Steyr og McCormick, må med et salg i 2002 på henholdsvis 21 og 30 enheder endnu vente på det store gennembrud. Begge har klassiske traktornavne og med udstyr og karakteristika må de fortsat affinde sig med, at der findes bedre positionerede konkurrenter at dele kirsebærrene med.

Hürlimann og JCB har tilsyneladende fundet hver sit segment i markedet, mens det mindste traktormærke i Effektivt Landbrug’s traktorstatistik, Zetor, stadig må arbejde op ad bakke, hvis fordums styrke skal genvindes.

Bag de enkelte traktormærker – eller »brands«, som det hedder på nydansk - tegner der sig en lidt anderledes geografi. Fordelt på koncerner ser 2002 tallene for traktorsalget i Danmark således ud:

AGCO (Massey Ferguson, Fendt) 479 16,93

John Deere 470 16,61

Valtra 366 12,93

Same Deutz-Fahr Group (Same,

Hürlimann, Deutz-Fahr, Lamborghini) 259 9,15

Renault 88 3,11

Landini 45 1,59

McCormick 30 1,06

JCB 24 0,85

Zetor 11 0,39

Andre 108 3,82

Læs også