Solein – proteinet skabt ud af den blå luft – er blevet udgivet i USA, som det andet land i verden, hvor det nye protein er blevet kommercielt tilgængeligt i, hvad virksomheden selv betegner som et kernemarked.
USA er det andet marked i verden, hvor det nye køderstatningsprodukt Solein kan sælges. I september 2024 opnåede Solar Foods den såkaldte selvbekræftede GRAS-status (Generally Recognized as Safe).
Det betyder, at producenten har fået mulighed for at påbegynde kommercielle aktiviteter på et væsentligt nøglemarked.
- At komme ind i USA er en kæmpe milepæl for Solein. USA er et af de største proteinforbrugende markeder i verden med en ekstremt forskelligartet madkultur og forbrugerbase på jagt efter produkter, der passer til deres kost- og ernæringsbehov. Efter de erfaringer, vi har modtaget fra testmarketing i Singapore, kan vi ikke vente med at se, hvordan Solein vil blive brugt i USA, siger Chief Commercial Officer Juan Manuel Benitez-Garcia hos Solar Foods i en pressemeddelelse.
En mulig gamechanger
Formålet med Solein er at lave alternativer til traditionelle proteiner i en række fødevarer uden at gå på kompromis med smagen. I modsætning til andre proteiner er Solein imidlertid ikke afhængig af landbruget.
Finsk startup vil producere protein ud af den blå luft
Produktionen kræver kun vedvarende energi, luft, vand og en lille mængde mineraler – de samme som en plante optager fra jorden med sine rødder.
Ved at samle smag, ernæring og bæredygtighed ser Juan Benitez-Garcia stort set ubegrænsede muligheder for Solein for at lokke forbrugere i USA.
- Solein er meget alsidig: Det kan erstatte eller supplere animalske og planteproteiner i kødalternativer og erstatte mejeriprodukter i is, gelato, ost og yoghurt, hvor det giver en naturlig cremethed og mundfornemmelse. Det kan erstatte æg i pasta, nudler, mayonnaise og dressinger, og fordi det er et fint dispergerende pulver, kan Solein bruges i supper, saucer eller drikkevarer for at skabe en cremet konsistens. Det er alle store produktkategorier i USA, hvor mange forbrugere også er interesserede i sundheds- og ydeevnefordele. Solein kan levere protein- og ernæringsboost til for eksempel sportsernæring og livsstilsprodukter, forklarer han.
Solar Foods blev stiftet i 2017 i Finland.
En del af fremtidens ernæring?
I løbet af 2024 har Solar Foods taget store spring med at kommercialisere Solein.
Siden lanceringen i Singapore i 2023, blev der lavet testmarkedsføring med lanceringen af forbrugerprodukter af for eksempel den finske virksomhed Fazer og den japanske fødevaregigant Ajinomoto.
Solar Foods' første produktionsanlæg, Factory 01, stod klar i april 2024. Derudover er Solar Foods blevet udvalgt af NASA som den internationale kategorivinder af »Deep Space Food Challenge« som en anerkendelse af Solein som en potentiel fødevarekilde, der også kan produceres i rummet.
I september 2024 noterede Solar Foods sine aktier på Nasdaq First North Growth Market Finland. Børsnoteringen af Solar Foods vil gøre det muligt for virksomheden at vokse sin forretning til en global skala.
Syngenta samarbejder med fastfoodgigant om bæredygtig oksekødsproduktion