DLF lancerer ny koncernstrategi og virksomhedsmål
DLF har netop lanceret en ny koncernstrategi samt et nyt virksomhedsmål, og begge er med til at markere et vigtigt skridt i DLF’s udvikling som global frøkoncern.

Den globale frøkoncern DLF har lanceret ny koncernstrategi samt virksomhedsmål. Arkivfotos: Victor Juul Grønbæk
Øget samspil med omverdenen, kundefokus, virksomhedskultur, driftsoptimering samt udvikling af medarbejdere og organisation.
Det er nøgleordene i et nyt virksomhedsmål, en såkaldt »purpose«, samt en ny koncernstrategi, som den globale frøkoncern DLF netop har lanceret.
Søren Halbye, adm. direktør i DLF, kalder lanceringen for et vigtigt skridt i virksomhedens fortsatte udvikling.
- DLF er en fremtidsorienteret global virksomhed med aktiviteter på fem kontinenter og medarbejdere i 22 lande. Vi forædler, vi producerer og vi sælger frø over hele verden. Det forpligter, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Med vores nye purpose og en ny strategi skaber vi et fælles strategisk fokus. Vi står stærkere, agerer hurtigere og går forrest i mødet med de krav, fremtiden stiller – fra kunder, klima og marked.

Søren Halbye, adm. direktør i DLF.
En forskel for kunderne
Det nye purpose i DLF har fået ordlyden »We enrich land, life and people through seeds and science«.
Det er en sætning, der skal italesætte, at det er den forskel DLF gør for sine kunder, slutbrugere, ejere og det omgivende samfund. Den nye strategiplan har fået titlen »Connecting to Grow« og hviler på tre centrale indsatsområder: Mennesker og kultur som drivkraft, styrket markedslederskab og effektive og standardiserede strukturer som fundament.
- Vi tror på, at langsigtet succes skabes af mennesker. Derfor investerer vi målrettet i en fælles global kultur, hvor klare værdier og kontinuerlig udvikling går hånd i hånd – både professionelt og personligt, siger Søren Halbye.
Det nye virksomhedsmål skal sammen med DLF’s fire globale værdier være med til at danne grundlaget for en stærk fælles kultur og engagement på tværs af organisationen.
Det skal være med til at styrke organisationen, medarbejderudviklingen og den interne sammenhængskraft. Endelig skal den styrke kapaciteten til fortsat at udvikle DLF som forretning og løfte virksomhedens samfundsmæssige ansvar.
Global markedsleder
Ved at udvikle den tætte kontakt til kunder og slutbrugere og ved at investere og synliggøre den værdi, som planteforædling tilfører, styrker DLF sin position som global markedsleder.
For Søren Halbye er det nemlig vigtigt, at man hos DLF sætter en ære i at forstå og imødekomme slutbrugerens behov.
- Vi skal være endnu dygtigere til at skabe og dokumentere værdi for både kunder og slutbrugere. Når vi forstår deres udfordringer, kan vi tilbyde løsninger, der sikrer vores fælles værdiskabelse, siger han.
Skalerbar og effektiv
Et andet vigtigt og centralt fokus i den nye koncernstrategi er, at DLF skal være mere skalerbar og effektiv ved at strømline strukturer og processer på tværs af koncernen.
Hos ledelsen har man et klart mål om at frigøre ressourcer og mindske afhængigheden af individuel viden.
- Vores kompleksitet er en naturlig følge af en ambitiøs vækstrejse med opkøb af virksomheder. Nu er vi godt i gang med at forenkle, modernisere og standardisere vores forretning, så vi står stærkere og mere agile til at tage næste skridt på vækstrejsen, forklarer direktøren.
Blik for fremtiden
Med den nye koncernstrategi har DLF sat tre overordnede målsætninger. Man vil sikre frø som en højværdiafgrøde, investere i konkurrenceevne og opbygge et robust finansielt beredskab.
Strategiplanen løber frem til 2028, men hos Søren Halbye og resten af ledelsen i DLF er blikket allerede rettet længere frem i tiden.
Nye arter, egenskaber og løsninger vil således blive prioriteret, ikke mindst med fokus på klimaomstilling og ændrede forbrugerbehov.
- Connecting to Glow handler i sin essens om at samle vores kræfter, internt og eksternt, så vi står endnu stærkere som global frøkoncern. Vi vil vækste, og vi vil gøre det klogt, bæredygtigt og sammen, siger Søren Halbye.