Arla opjusterer sine forventninger til resten af 2025.

Det sker i forbindelse med mejeriets halvårsregnskab, hvor man samtidig markerer sit 25-års jubilæum som et landmandsejet andelsselskab på tværs af grænser.

Denne milepæl er markeret ved at levere resultater i overensstemmelse med forventningerne i et »volatilt marked«.

Arla opnåede et nettoresultat på 158 millioner euro (1,2 milliarder kroner) og en præstationspris på 57,5 eurocent/kg. Omsætningen for perioden var 7,5 milliarder euro (55,99 milliarder kroner). Baseret på denne præstation har bestyrelsen besluttet at foretage en halvårlig efterbetaling på 1 eurocent/kg mælk baseret på halvårsmælkemængderne.

- I løbet af vores 25-års jubilæum demonstrerer Arla Foods’ evne til at opretholde en solid præstation i et volatilt marked tydeligt styrken af vores kooperative model og dedikation hos vores landmænd og kolleger. Vores præstation i første halvdel af 2025 afspejler vores fortsatte engagement i sunde og bæredygtige mejeriprodukter og i at skabe værdi for alle dem, der er afhængige af Arla Foods, siger Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods, i en pressemeddelelse.

Usikkerhed og høje priser

Hos Arla havde man forventet, at geopolitisk usikkerhed og højere priser på mejeriprodukter ville skabe et mere udfordrende marked i første halvdel af 2025.

Det har medført et fald i Arlas salg af mærkevarer på 1,5 procent sammenlignet med første halvdel af 2024, da forbrugerne blev mere forsigtige som reaktion på de højere priser og den økonomiske usikkerhed.

- Selvom vi så et lille fald i salget af mærkevarer i første halvdel af året, forventer vi, at situationen vil forbedre sig i anden halvdel. Med fortsat fokus og vores stærke brands er vi godt positioneret til at reagere på skiftende markedsforhold, og vi forventer, at væksten i mærkevarer vil være tæt på neutral for hele året, siger Torben Dahl Nyholm, økonomidirektør i Arla Foods.

Arla’s strategiske mærkevare dækker over Lurpak, Puck, Arla, Castello og Starbucks, som hver især påvirkede volumen henholdsvis -4,0 procent, 2,9 procent, -3,1 procent, -1,7 procent og 17,4 procent i første halvdel af 2025.

Arla Foods’ resultat blev også styrket af exceptionelle resultater i ingrediensforretningen, som ifølge virksomheden er drevet af en vellykket integration af Volac Whey Nutrition. Integrationen har betydet, at Arla har styrket sin markedsposition betydeligt i en tid med stor efterspørgsel efter mælkeproteiner på verdensplan.

Den stærke vækst afspejler Arlas evne til at imødekomme de skiftende ernæringsbehov hos en voksende global befolkning og til at drive innovation i hele fødevareindustrien.

Peder Tuborgh er adm. direktør i Arla Foods. Arkivfoto: Victor Juul Grønbæk

Peder Tuborgh er adm. direktør i Arla Foods. Arkivfoto: Victor Juul Grønbæk

Investeringer understøtter fremtidig vækst

Arla Foods tog i første halvdel af 2025 flere vigtige beslutninger om sine fremtidige investeringer, der samtidig afspejler kooperativets fortsatte fokus på fremtidig vækst, kapacitetsudvidelse og innovation på tværs af forretningen.

I pressemeddelelsen fremhæver Arla især investeringen i produktion af UHT-mælk i Storbritannien, en udvidelse af produktionskapaciteten for flødeost i Holstebro, en investering i Linköping i Sverige for at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på Skyr-produkter, men også en udvidelse af produktionskapaciteten for ost i glas i Bahrain.

- Arla Foods’ mange investeringsbeslutninger i første halvdel af 2025 er et klart bevis på, at vi ønsker at være modstandsdygtige og pålidelige også på langsigtet plan, siger Peder Tuborgh og fortsætter:

- Ved at styrke vores produktions- og leveringskapacitet fortsætter vi med at spille en vigtig rolle i at sikre fødevaresikkerheden og en stabil forsyning af højkvalitets-mejeriprodukter til kunder og samfund på tværs af vores markeder.

Investeringerne for hele året forventes at ligge i intervallet 650-700 millioner euro (4,85-5,23 milliarder kroner) eksklusive fusioner og opkøb.

Fortsætter mod 2030-målet

Det fremgår desuden, at Arla i første halvdel af 2025 har fortsat sine fremskridt mod 2030-målet om at reducere emissionerne fra gårdene med 30 procent pr. kg. mælk og valle og støtte andelshaverne i overgangen til en mere bæredygtig mælkeproduktion.

Man har derfor videreudviklet sin FarmAhead-Technology-platform, der giver landmændene avancerede, datadrevne værktøjer til at måle, forstå og fortsætte deres bæredygtighedsindsats.

En vigtig milepæl for Arla har ligeledes været udvidelsen af FarmAhead-kundepartnerskabsprogrammet, som bringer Arla tættere sammen med kunderne om at fremme klimahandling på gårdene.

- Ved at arbejde tæt sammen med vores kunder og andelshavere kan Arla Foods støtte meningsfulde fremskridt inden for bæredygtighed i mejerisektoren. Partnerskaberne hjælper os med at skabe praktiske løsninger og levere gennem hele værdikæden, forklarer Peder Tuborgh.

Arla markerer sit 25-års jubilæum som et landmandsejet andelsselskab på tværs af grænser med et solidt halvårsresultat. Foto: Arla Foods

Arla markerer sit 25-års jubilæum som et landmandsejet andelsselskab på tværs af grænser med et solidt halvårsresultat. Foto: Arla Foods

Godkendelse af fusionsplaner

Første halvår af 2025 bød også på nyheden om, at Arla Foods og tyske DMK Group vil fusionere og lave Europas største mejeri. I juni godkendte repræsentantskaberne i begge mejerier fusionsplanerne, og det strategiske skridt afspejler en fælles forpligtelse til at styrke den kooperative mejerisektor og skabe merværdi for landmændene, kunderne og forbrugerne.

- Fusionen vil give øgede muligheder for innovation, styrke modstandsdygtigheden og skabe større effektivitet på et globalt mejerimarked i udvikling. Ved at kombinere vores styrker og ekspertise er Arla Foods og DMK godt positioneret til at møde fremtidige udfordringer og støtte den langsigtede udvikling af den europæiske mejeribranche, lyder det fra Peder Tuborgh.

Fusionen bliver underlagt en myndighedsgodkendelse, som forventes afsluttet i første halvdel af 2026.

Opjusterede forventninger

Forbrugernes købekraft har været kunstige i første halvdel af 2025, og hos Arla forventer man, at det fortsætter i anden halvdel. Man er dog følsom over for ændringer i det globale miljø.

I en periode har mælkeproduktionen på verdensplan været begrænset på trods af relativt høje priser til landmændene. For nylig er den globale mælkeproduktion imidlertid begyndt at stige, muligvis på grund af forbedrede vejrforhold.

Stigningen i udbuddet har bidraget til en svag afmatning i de globale priser på mejeriprodukter.

Arla Foods forventer derfor en forbedring af den mærkevarebaserede volumenbaserede omsætningsvækst i anden halvdel af 2025 og har øget sine forventninger til mærkevarevæksten med -0,5 procent for hele året.

Omsætningsprognosen er justeret til 14,7-15,2 milliarder euro, og overskudsgraden forventes fortsat at ligge inden for målsætningen på 2,8-3,2 procent.

Effektivitetsbesparelser forventes at nå 100-120 millioner euro for året, og udsigterne for gearingen forventes at ligge i intervallet 2,9-3,3 ved årets udgang.

- Arla Foods fejrer 25 år som et internationalt, landmandsejet kooperativ, og vores evne til at tilpasse os og levere værdi i et volatilt marked er tydelig, siger Peder Tuborgh og tilføjer:

- Med forventninger om stærkere vækst for vores brands og forbedrede omsætningsudsigter fortsætter vi med at bygge videre på det fundament, der blev lagt ved fusionen mellem svenske Arla og danske MD Foods, og vi vil fortsat fokusere på at levere resultater til vores ejere, kunder og samfundet i de kommende år.


Business