SPF-Danmark har taget nye lastbiler i brug.

Som de første har man taget hul på en ny æra inden for grøn transport, og det sker i et samarbejde med Iveco og Stiholt.

Initiativet til de første biogasdrevne lastbiler markerer et vigtigt skridt i retningen af at reducere CO2-udledningen i den tunge transport. Lastbilerne, der har fået navnet Iveco S-Way, kører udelukkende på biogas, som regnes blandt de mest klimavenlige brændsler, når det fremstilles af organiske restprodukter.

Dermed lever de både op til de høje krav om rækkevidde og trækkraft, som en landsdækkende logistiskvirksomhed kræver, og samtidig bidrager de til den grønne omstilling.

Claus Sommerfeldt, salgskonsulent i Stiholt, kalder det en milepæl.

- Det er med både stolthed og ydmyghed, at vi sender den første biogasdrevne SPF-lastbil ud på landevejene. Det er et konkret bevis på, at grøn transport ikke blot er fremtiden, den er her faktisk allerede, siger han i en pressemeddelelse.

Cirkulært kredsløb skaber ekstra værdi

For SPF-Danmark giver den nye biogasløsning særlig stor værdi i deres daglige drift.

- Vi ser en kæmpe fordel i at kunne tanke vores egne lastbiler med biogas, som delvist er produceret ud fra restprodukter fra vores egen værdikæde. Det skaber et cirkulært kredsløb, der samtidig reducerer vores klimaaftryk, siger Ragudas Sangaran, Technical Manager i SPF-Danmark.

De nye biogaslastbiler hos SPF-Danmark bliver forsynet fra biogasanlægget i Horsens, som bliver forsynet med restprodukter fra Danish Crowns slagterier.

- For os handler det ikke kun om at have en grønnere bil på vejene, men om at kunne samtænke hele værdikæden – fra gård til vej. Biogas er en praktisk og driftssikker løsning, der samtidig understøtter vores ambition om at drive transporten så klimavenlig som muligt, forklarer Ragudas Sangaran.

Behov for politisk anerkendelse

Selvom biogas allerede nu kan levere markante CO2-reduktioner i den tunge transport, fylder el og batterier langt mere i den politiske debat.

Hos både Hedin Nordic Truck(tidligere Iveco Danmark), SPF-Danmark og Stiholt håber man, at biogas opnår en større politisk anerkendelse som en vigtig del af løsningen på de grønne transportbehov.

- Vi vil opfordre politikerne til at genoverveje støtten og rammevilkårene for alternative drivmidler, hvor særligt biogas er overset. Det kan ikke bare i fremtiden – men helt aktuelt – bidrage med betydelige CO2-reduktioner i den tunge transportsektor, siger Kåre Neergaard, produkt- og markedschef i Hedin Nordic Truck.

Business